Program DNI MATEMATYKI
obchodzonych w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie
opracowany przez mgr Agnieszkę Stokowską,
mgr Iwonę Jędrzejewską i mgr Anetę Bęben
· Stymulowanie rozwoju uczniów poprzez rozwiązywanie i rozstrzyganie ciekawych problemów
z różnych dziedzin matematyki.
Cele szczegółowe programu
Rozwijanie:
· samodzielnego i logicznego myślenia matematycznego
· rozwijanie aktywności twórczej oraz zainteresowań matematycznych uczniów
· rozwijanie wyobraźni geometrycznej
· umiejętności schematyzacji i matematyzacji sytuacji konkretnych
· umiejętności rozumienia tekstów matematycznych
· umiejętności wykorzystywania wiedzy matematycznej w życiu codziennym
Szczegółowy opis programu
1) „Czy matematyka boli?” – przeprowadzenie ankiet wśród uczniów klas I – III Publicznego Gimnazjum w Pajęcznie
2) Zapoznanie uczniów z programem Dni Matematyki poprzez rozmieszczenie na korytarzach plakatów
zachęcających do udziału.
3) Sporządzenie gazetek o tematyce:
„ciekawe liczby”
„ciekawostki ze świata matematyki”
„słynni matematycy” (ich portrety, życiorysy, osiągnięcia w dziedzinie matematyki )
4) Przeprowadzenie konkursów:
Konkursu plastycznego „Karykatura umysłu ścisłego naszego gimnazjum”
Konkursu na ciekawą krzyżówkę, rebus matematyczny lub prezentację multimedialną
Konkursu na wiersz o tematyce matematycznej
Konkursu na plakat promujący matematykę
5) Prezentacja prac uczniów biorących udział w konkursach (ekspozycja najciekawszych prac).
6) „Szczęśliwy numerek” (w dniach 1.03.2005 – 23.03.2005 r. na gazetkach będą wywieszane zadania matematyczne,
których rozwiązanie będzie zwalniało w danym dniu z pytania na lekcjach matematyki) .
7) Konkurs wiedzy matematycznej (konkurs odbędzie się dla poszczególnych etapów nauczania).
8) Podsumowanie Dni Matematyki na apelu szkolnym:
Ø wręczenie nagród przez dyrektora szkoły zwycięzcom poszczególnych konkursów
Ø część artystyczna związana z międzynarodowymi obchodami Dnia Liczby π
przygotowanych i prowadzonych przez nauczycieli matematyki –
Iwonę Jędrzejewską, Agnieszkę Stokowską i Anetę Bęben
Przygotowania do obchodów Dni Matematyki rozpoczęły się już we wrześniu. Wspólnie spotkałyśmy się , aby ustalić cele i sposoby realizacji projektu. Ustaliłyśmy, że celem naszych zamierzeń jest współdziałanie nauczycieli i uczniów podczas przygotowań i realizacji zadań, kształcenie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach oraz rozwijanie zainteresowań przedmiotami matematyczno - przyrodniczymi. Dokonałyśmy przydziału czynności i określiłyśmy terminy realizacji. Postanowiłyśmy również sprawdzić w jakim stopniu uczniowie są zainteresowani matematyką i dlatego przeprowadziłyśmy ankietę „Czy matematyka boli?” Wyniki ankiety tylko potwierdziły to co wszyscy wiedzą od dawna - uczniowie nie lubią matematyki.
W ramach obchodów
Dni Matematyki zainteresowani uczniowie klas I – III pod kierunkiem
organizatorów przygotowali gazetki matematyczne. Prezentowały one informacje z
zakresu zbiorów liczbowych, liczb ( m.in. historię liczby Pi i jej
zastosowanie), słynnych matematyków oraz przedstawiały ciekawostki ze świata
matematyki. Można było się tu wykazać znajomością matematyki i historii
liczby. Ponadto pojawiły się plakaty o mających się odbyć konkursach i
terminach tych konkursów. Jako pierwszy został ogłoszony konkurs plastyczny
na plakat promujący matematykę oraz na karykaturę umysłu ścisłego naszego
gimnazjum ( nauczyciela bądź ucznia). Uczniowie stanęli na wysokości zadania i
przynieśli bardzo ciekawe prace. Dużym zainteresowaniem cieszył się konkurs na
wiersz o tematyce matematycznej – młodzież naszej szkoły okazała się bardzo
twórcza. Wielu gimnazjalistów wzięło udział w tworzeniu wierszy
mnemotechnicznych. Na ogłoszony konkurs na ciekawą krzyżówkę, rebus i
prezentację multimedialną uczniowie też nie byli obojętni. Zaangażowanie
uczniów było tak olbrzymie, że komisja konkursowa miała nie lada problem z
wytypowaniem zwycięzców.
Wszyscy zawodnicy biorący udział w ostatnim konkursie w ramach
Dni Matematyki - konkursie wiedzy, byli udekorowani plakietką z Ludolfiną.
Atmosfera panująca w salach, w których odbywała się rywalizacja w trzech
kategoriach wiekowych całkowicie oddawała rangę tego konkursu. Uczniowie
pochłonięci tylko i wyłącznie problemami konkursowymi, zaliczali kolejne
pytania w jak najkrótszym czasie. Nic nie zdołało zdekoncentrować zawodników.
Wyniki konkursu bacznie śledziła komisja uczniowska.
Należy także wspomnieć, że w trakcie trwania
Dni Matematyki młodzież chętnie brała udział w zabawie - „Szczęśliwy
numerek”. Na gazetkach były wywieszane zadania matematyczne, których
rozwiązanie zwalniało w danym dniu z pytania na lekcjach matematyki.
Za włożony trud i wysiłek przyszła pora na nagrody. Podsumowanie
wszystkich konkursów i wręczenie ufundowanych nagród oraz dyplomów odbyło się
w trakcie uroczystego apelu połączonego z międzynarodowymi obchodami Dnia
Liczby π. Najlepsze prace uczniów wywieszone na korytarzach podkreślały
uroczysty nastrój tego dnia. Uwieńczeniem naszych działań była inscenizacja
nt. historii liczby Pi przygotowana głównie przez uczniów klas
pierwszych.
Aby
sprawdzić celowość organizowania tego typu imprez przeprowadziliśmy następnego
dnia anonimowe ankiety wśród uczniów. Zdecydowana większość ankietowanych, bo
aż 90%, uważała, że dzień był interesujący. Prawie 90% uczniów zadeklarowało
chęć czynnego uczestnictwa w podobnym projekcie. Wielokrotnie powtarzała się
uwaga: "Takich imprez powinno być więcej". Uczniowie podkreślali dobrą
organizację imprezy.
Myślę, że opisany projekt wyczerpująco zrealizował postawione przez
nas cele, a Ludolfina trwale zapisała się w pamięci naszych uczniów. Wszystkie
zaplanowane zadania udało się nam zrealizować, a tym samym osiągnęliśmy swoje
cele. Wiele satysfakcji dało nam obserwowanie zaangażowania uczniów.
Bez przesady możemy stwierdzić, że w obchodach Dni Matematyki wzięła udział
cała szkoła.
Postanowiłyśmy, że Dni matematyki będziemy organizować co roku w naszym gimnazjum.