Program  DNI  MATEMATYKI

obchodzonych w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie

opracowany przez mgr Agnieszkę Stokowską,

mgr Iwonę Jędrzejewską i mgr Anetę Bęben

 

 

Cele programu

 

·         Stymulowanie rozwoju uczniów poprzez rozwiązywanie i rozstrzyganie ciekawych problemów

       z różnych dziedzin matematyki.

 

Cele szczegółowe programu

Rozwijanie:

·         samodzielnego i logicznego myślenia matematycznego

·         rozwijanie aktywności twórczej oraz zainteresowań matematycznych uczniów

·         rozwijanie wyobraźni geometrycznej

·         umiejętności schematyzacji i matematyzacji sytuacji konkretnych

·         umiejętności rozumienia tekstów matematycznych

·         umiejętności wykorzystywania wiedzy matematycznej w życiu codziennym

 

Szczegółowy opis programu

 

1)       „Czy matematyka boli?” – przeprowadzenie ankiet wśród uczniów klas I – III Publicznego Gimnazjum w Pajęcznie

2)       Zapoznanie uczniów z programem  Dni Matematyki poprzez rozmieszczenie na korytarzach plakatów

       zachęcających do udziału.

3)       Sporządzenie gazetek o tematyce:

„ciekawe liczby”

„ciekawostki ze świata matematyki”

„słynni matematycy” (ich portrety, życiorysy, osiągnięcia w dziedzinie matematyki )

4)       Przeprowadzenie konkursów:

Konkursu plastycznego „Karykatura umysłu ścisłego naszego gimnazjum”

Konkursu na ciekawą krzyżówkę, rebus matematyczny lub prezentację multimedialną

Konkursu na wiersz o tematyce matematycznej

Konkursu na plakat promujący matematykę

5)       Prezentacja prac uczniów biorących udział w konkursach (ekspozycja najciekawszych prac).

6)       „Szczęśliwy numerek” (w dniach 1.03.2005 – 23.03.2005 r. na gazetkach będą wywieszane zadania matematyczne,

        których rozwiązanie będzie zwalniało w danym dniu z pytania na lekcjach matematyki) .

7)       Konkurs wiedzy matematycznej (konkurs odbędzie się dla poszczególnych etapów nauczania).

8)       Podsumowanie Dni Matematyki na apelu szkolnym:

Ø       wręczenie nagród przez dyrektora szkoły zwycięzcom poszczególnych konkursów

Ø       część artystyczna związana z międzynarodowymi obchodami Dnia Liczby π

 

 

 

 

 

Sprawozdanie z obchodów Dni Matematyki

w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie

przygotowanych i prowadzonych przez nauczycieli matematyki –

 Iwonę Jędrzejewską, Agnieszkę Stokowską i Anetę Bęben

 

           

            Przygotowania do obchodów Dni Matematyki rozpoczęły się już we wrześniu. Wspólnie spotkałyśmy się  , aby ustalić cele i sposoby realizacji projektu. Ustaliłyśmy, że celem naszych zamierzeń jest współdziałanie nauczycieli i uczniów podczas przygotowań i realizacji zadań, kształcenie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach oraz rozwijanie zainteresowań przedmiotami matematyczno - przyrodniczymi. Dokonałyśmy przydziału czynności i określiłyśmy terminy realizacji. Postanowiłyśmy również sprawdzić w jakim stopniu uczniowie są zainteresowani matematyką i dlatego przeprowadziłyśmy  ankietę  „Czy matematyka boli?” Wyniki ankiety tylko potwierdziły to co wszyscy wiedzą od dawna - uczniowie nie lubią matematyki.                                                        

            W ramach obchodów Dni Matematyki zainteresowani uczniowie klas  I – III pod kierunkiem organizatorów przygotowali gazetki matematyczne. Prezentowały one informacje z zakresu zbiorów liczbowych, liczb ( m.in. historię liczby Pi i jej zastosowanie), słynnych matematyków oraz przedstawiały ciekawostki ze świata matematyki. Można było się tu wykazać znajomością matematyki  i historii liczby. Ponadto pojawiły się plakaty  o mających się odbyć konkursach  i terminach tych konkursów.  Jako pierwszy został ogłoszony konkurs plastyczny na plakat promujący matematykę oraz na karykaturę umysłu ścisłego naszego gimnazjum ( nauczyciela bądź ucznia). Uczniowie stanęli na wysokości zadania i przynieśli bardzo ciekawe prace. Dużym zainteresowaniem cieszył się konkurs na wiersz o tematyce matematycznej – młodzież naszej szkoły okazała się bardzo twórcza. Wielu gimnazjalistów wzięło udział w tworzeniu wierszy mnemotechnicznych. Na ogłoszony konkurs na ciekawą krzyżówkę, rebus i prezentację multimedialną uczniowie też nie byli obojętni. Zaangażowanie uczniów było tak olbrzymie, że komisja konkursowa miała nie lada problem z wytypowaniem zwycięzców.
             Wszyscy zawodnicy biorący udział w ostatnim konkursie w ramach Dni Matematyki  - konkursie wiedzy, byli udekorowani plakietką z Ludolfiną. Atmosfera panująca w salach, w których odbywała się rywalizacja w trzech kategoriach wiekowych całkowicie oddawała rangę tego konkursu. Uczniowie pochłonięci tylko i wyłącznie problemami konkursowymi, zaliczali kolejne pytania w jak najkrótszym czasie. Nic nie zdołało zdekoncentrować zawodników. Wyniki konkursu bacznie śledziła komisja uczniowska.

Należy także wspomnieć, że w trakcie trwania Dni Matematyki młodzież chętnie brała udział w zabawie  - „Szczęśliwy numerek”. Na gazetkach były wywieszane zadania matematyczne, których rozwiązanie zwalniało w danym dniu z pytania na lekcjach matematyki.
            Za włożony trud i wysiłek przyszła pora na nagrody. Podsumowanie wszystkich konkursów i wręczenie ufundowanych nagród oraz dyplomów odbyło się w trakcie uroczystego apelu połączonego z międzynarodowymi obchodami Dnia Liczby π. Najlepsze prace uczniów wywieszone na korytarzach podkreślały uroczysty nastrój tego dnia. Uwieńczeniem naszych działań była inscenizacja nt. historii liczby Pi  przygotowana głównie przez uczniów klas pierwszych.      

           Aby sprawdzić celowość organizowania tego typu imprez przeprowadziliśmy następnego dnia anonimowe ankiety wśród uczniów. Zdecydowana większość ankietowanych, bo aż 90%, uważała, że dzień był interesujący. Prawie 90% uczniów zadeklarowało chęć czynnego uczestnictwa w podobnym projekcie. Wielokrotnie powtarzała się uwaga: "Takich imprez powinno być więcej". Uczniowie podkreślali dobrą organizację imprezy.
          Myślę, że opisany projekt wyczerpująco zrealizował postawione przez nas cele, a Ludolfina trwale zapisała się w pamięci naszych uczniów. Wszystkie zaplanowane zadania udało się nam zrealizować, a tym samym osiągnęliśmy swoje cele. Wiele satysfakcji dało nam obserwowanie zaangażowania uczniów.
Bez przesady możemy stwierdzić, że w obchodach Dni Matematyki wzięła udział cała szkoła.

       Postanowiłyśmy, że Dni matematyki będziemy organizować co roku w naszym gimnazjum.