PROGRAM WARSZTATÓW „MATEMATYCZNE ORIGAMI”

przeprowadzonych przez mgr Iwonę Jędrzejewską

 i mgr Agnieszkę Stokowską

w czasie ferii zimowych

dla uczniów Publicznego Gimnazjum w Pajęcznie

 

 

Cele warsztatów:

·        zrozumienie głównych pojęć związanych z wykonaniem papierowej krawędzi potrzebnej do złożenia brył

·        wykorzystanie stosowanych złożeń w orgiami do składania modeli

·        doskonalenie umiejętności abstrakcyjnego myślenia

 

 

Cele szczegółowe:

·        wykonanie metodą orgiami kwadratu i trójkąta równobocznego

·        analizowanie własności czworościanu, ośmiościanu dwunastościanu

·         i dwudziestościanu foremnego

·        wykonanie papierowej krawędzi czworościanu foremnego

·        konstruowanie modeli wieloczęściowych

 

 

Szczegółowy opis programu:

 

  1. Przedstawienie stron internetowych ( www.origami.friko.pl ; www.origami.ort.pl; www.edu-net.pl/subjekt/matematyka/sima/htm) na których zamieszczone są fotografie matematycznego orgiami.

 

  1. Złożenie z wcześniej przygotowanego szablonu modelu sześcianu.

 

  1. Dwusieczna i trysekcja kąta prostego w orgiami – wykonanie kwadratu

      i trójkąta równobocznego.

 

  1. Wzmianka na temat: „Kim był Platon i dlaczego w matematyce nazwy niektórych pojęć nawiązują do jego osoby?”

 

  1. Zapoznanie z pięcioma bryłami platońskimi(czworościan, sześcian, ośmiościan, dwunastościan, dwudziestościan) i omówienie ich własności.

  

  1. Prezentacja najczęściej stosowanych w orgiami złożeń

 

  1. Omówienie czynności, które należy wykonać w celu uzyskania modułu potrzebnego do złożenia w/w modeli brył.

 

  1. Samodzielne wykonanie przez uczestników warsztatów modułu, a następnie modelu czworościanu foremnego.

 

9.      Praca w grupach – wykonanie ośmiościanu, dwunastościanu i dwudziestościanu foremnego.

 

10.   Zadanie grupowe – zbudowanie modelu dwudziestościanu foremnego z       elementów na sześcian.

 

11.    Zadanie indywidualne – jako praca własna uczestnika warsztatów

 

Zbuduj model dwudziestościanu i poprowadź nitkami z wierzchołków najdłuższe odcinki łączące wierzchołki. Nitki powinny przeciąć się w jednym punkcie, dzieląc wnętrze modelu na dwadzieścia identycznych ostrosłupów, których podstawami są ściany dwudziestościanu. Obliczając objętość takiego ostrosłupa, możesz wyznaczyć objętość całego dwudziestościanu. Punkt przecięcia nitek wyznacza środek symetrii bryły.

 

12. Ewaluacja warsztatów –przeprowadzenie wśród uczestników ankiety   

      podsumowującej warsztaty.

 

 

 

Uwagi dotyczące realizacji zajęć

 

Zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi, z wykorzystaniem m.in. elementów metody projektu. Dominowały będą zajęcia w formie ćwiczeń

w grupach. Warsztaty obejmują  5 godzin naocznych zajęć dydaktycznych. Wykorzystane zostaną następujące środki dydaktyczne: epidiaskop, foliogramy, komputer, szablony sześcianu.

 

 

Autorzy programu: mgr Iwona Jędrzejewska, mgr Agnieszka Stokowska

 

Literatura: „Matematyczne orgiami” – Agata Wierzbic

 

PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH

 

 Z NAUKĄ WYKONYWANIA BRYŁ PRZESTRZENNYCH

 

TECHNIKĄ ORIGAMI

 

     Pomysł zorganizowania warsztatów nasunął nam  się podczas prowadzenia zajęć koła zainteresowań, kiedy to były omawiane zagadnienia figur przestrzennych i wykonywaliśmy moduły krawędzi sześcianów foremnych. Sześciany te wykonane zostały z kolorowego – świątecznego papieru, więc postanowiłyśmy udekorować nimi choinkę.

     Przeprowadziłśmy ankietę wśród uczniów klas I – III naszego gimnazjum, której celem było zebranie informacji dotyczących nauki wykonywania brył metodą origami. Z ankiety wynikło, że nie wszyscy uczniowie potrafią wykonywać bryły metodą origami i większość z nich  wyraziła  ochotę uczestnictwa w warsztatach poświęconych nauce orgiami. W związku z czym postanowiłyśmy w okresie ferii zimowych zorganizować tego typu warsztaty w naszym gimnazjum.

     Zajęcia wywołały u uczniów duże zaangażowanie i emocje. Było to dla nich coś nowego, a jednocześnie bardzo ciekawego. Podczas warsztatów uczniowie wyrazili duże zainteresowanie nauką origami i chcieliby poszerzać zakres swojej wiedzy na ten temat Owocem warsztatów była wystawa prac, która wzbudziła wielkie zainteresowanie wśród uczniów naszego gimnazjum. Znaczna część uczestników warsztatów, to uczniowie klasy I-szej gimnazjum, którzy poprzez takie warsztaty mogli już poznać czworościan foremny jako przykład szczególnego przypadku ostrosłupa. Ponadto wykonane bryły będą służyły zarówno nam, jak i uczniom jako pomoc naukowa na zajęciach matematyki. Wielościany te wzbogaciły nasz warsztat pracy, tym bardziej, że nie miałyśmy takich modeli w pracowni matematycznej (ośmiościan, dwunastościan, dwudziestościan foremny). Wyeksponowane modele brył spełniają funkcją dydaktyczną i estetyczną pracowni. 

    Po przeprowadzeniu ewaluacji warsztatów stwierdziłyśmy, że zachodzi potrzeba organizowania tego typu zajęć w szkole, co uwzględnimy w swoich planach w przyszłym roku szkolnym.