Scenariusz zajęć
otwartych dla nauczycieli zespołu
matematyczno – przyrodniczego
Prowadzonych przez Iwonę Jędrzejewską
Publicznego Gimnazjum w Pajęcznie.
Klasa II
Przedmiot: Matematyka
Dział programu: Układy równań
Temat: Powtórzenie wiadomości o układach równań
Cel ogólny: rozwiązywanie układów równań I stopnia z dwiema niewiadomymi
Cele szczegółowe: (uczeń potrafi:)
● zapisywać treści zadań w postaci układów równań,
● sprawdzać, czy dane pary liczb spełniają układ równań,
● rozwiązywać układy równań I stopnia z dwiema niewiadomymi:
- metodą podstawiania,
- metodą przeciwnych współczynników,
● określać rodzaje układów równań w zależności od liczby rozwiązań.
Kompetencje kluczowe:
● efektywne współdziałanie w zespole,
● rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
Odniesienie do Podstawy Programowej:
- zdobywanie przez uczniów umiejętności operowania podstawowymi pojęciami matematycznymi,
- kształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy matematycznej do rozwiązywania praktycznych zadań,
Uwagi dotyczące realizacji zajęć
Metody: ćwiczenia, pogadanka
Forma zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: plansza – „Zasady pracy w grupie”, materiały dydaktyczne przygotowane przez nauczyciela – karta pracy „Wiadomości”, karta pracy „Umiejętności”.
Czas realizacji: jedna jednostka lekcyjna.
Przebieg zajęć:
Zasady pracy w grupie.
KARTA PRACY NR 1
„WIADOMOŚCI”
Każda grupa otrzymuje kartę pracy na której znajdują się pytania dotyczące podstawowych pojęć związanych z układem równań I stopnia z dwiema niewiadomymi.
Przez pięć minut każda z grup zastanawia się nad poprawną odpowiedzią. Grupa, która pierwsza zna właściwe odpowiedzi, przedstawia je.
Pytanie |
Odpowiedź |
1. Do czego służą układy równań?
2. Co nazywamy rozwiązaniem układu równań z dwiema niewiadomymi?
3. Jakie znasz metody rozwiązywania układu równań?
4. Jakie znasz rodzaje układów równań?
5. Jaki układ równań nazywamy układem oznaczonym, nieoznaczonym, sprzecznym?
|
|
KARTA PRACY NR 2
„UMIEJĘTNOŚCI”
Każda z grup przydzielone zadanie wykonuje na arkuszu o dużym formacie. Rozwiązania zadań zostają wywieszone na tablicy. Wybrani liderzy prezentują wyniki pracy poszczególnych grup. Następnie uczniowie wymieniają się swoimi rozwiązaniami.
GRUPA I
Zapisz odpowiednie układy równań:
a) Liczba x jest
o 7 razy większa od liczby y, a dwukrotność liczby y jest
o pięć mniejsza od połowy liczby x.
b) Sukienka
kosztuje x zł, a pelerynka y zł. Za komplet trzeba zapłacić
90 zł. Gdyby sukienka była o 10 % tańsza, a pelerynka o 10 % droższa, to komplet
kosztowałby 85 zł.
GRUPA II
Rozwiązaniem układu równań
jest:
a) nieskończenie wiele par liczb,
b)
c)
d) ten układ nie ma rozwiązania.
GRUPA III
Rozwiąż układ równań metodą przeciwnych współczynników i określ jego rodzaj.
GRUPA IV
Rozwiąż układ równań metodą podstawiania i określ jego rodzaj.
GRUPA V
Rozwiąż układ równań dowolną metodą i określ jego rodzaj.
PRACA DOMOWA
Zadanie 1.
Rozwiąż układ równań:
a) metodą podstawiania,
b) metodą przeciwnych współczynników,
c) określ, czy jest to układ oznaczony, nieoznaczony czy sprzeczny.
Zadanie 2 (dla chętnych).
a) Dla jakiej wartości a podany układ równań jest sprzeczny?
b) Rozwiąż układ równań:
KWESTIONARIUSZ dla ucznia
uczestniczącego w lekcji: „Powtórzenie wiadomości o układach równań”.
Stosując poniższą symbolikę oceń, w jakim stopniu wymienione umiejętności zostały przez Ciebie opanowane.
Postaw przy każdej z nich odpowiedni znak.
Potrafię wykonać:
+ - bardzo dobrze
0 – dobrze
? – mam problemy
― - nie wykonam
L.p. |
Potrafię: |
Ocena |
1. |
Wyjaśnić pojęcie układu równań. |
|
2. |
Wyjaśnić pojęcie rozwiązania układu równań. |
|
3. |
Sprawdzić, czy dane pary liczb spełniają układ równań. |
|
4. |
Zapisywać treści zadań w postaci układów równań. |
|
5. |
Rozwiązywać układy równań I stopnia z dwiema niewiadomymi metodą podstawiania. |
|
6. |
Rozwiązywać układy równań I stopnia z dwiema niewiadomymi metodą przeciwnych współczynników. |
|
7. |
Określić rodzaje układów równań. |
|
8. |
Współpracować w grupie. |
|
Ilość |
|
+ |
|
0 |
|
? |
|
― |
|
Moje imię ................................
Klasa ...................................... Czy jesteś z siebie zadowolony (a)?
TAK .................. NIE ..................
Kwestionariusz opracowała mgr Iwona Jędrzejewska
Ankieta ewaluacyjna
dla obserwatorów zajęć
prowadząca zajęcia – mgr Iwona Jędrzejewska
temat lekcji: Powtórzenie wiadomości o układach równań
klasa: II
1. Czy Twoim zdaniem uczniowie znali cele lekcji?
TAK NIE CZĘŚCIOWO
2. Czy cele lekcji zostały osiągnięte?
TAK NIE CZĘŚCIOWO
3. Czy uczniowie wykazali się umiejętnościami kluczowymi?
TAK NIE CZĘŚCIOWO
4. Czy metody nauczania były dopasowane do możliwości uczniów?
TAK NIE CZĘŚCIOWO
5. Czy dobór ćwiczeń motywował uczniów do wzmożonej pracy?
TAK NIE CZĘŚCIOWO
6. Czy podczas zajęć zaobserwowałeś (-aś) coś, co Cię szczególnie zainteresowało?
..................................................................................................................................
7. Co byś zmienił (-a) w przebiegu zajęć?
..................................................................................................................................
Dziękuję za spostrzeżenia – I. Jędrzejewska
ARKUSZ HOSPITACJI DIAGNOZUJĄCEJ
Publiczne Gimnazjum w Pajęcznie
Przedmiot: matematyka
Prowadzący lekcję: mgr Iwona Jędrzejewska
Klasa: II
Zakres obserwacji |
Oczekiwania wobec ucznia |
Diagnoza nauczyciela prowadzącego zajęcia (do umiejętności składowych) |
Plan działania (na podstawie składowych) |
Umiejętności składowe |
|||
Kompetencje kluczowe ● efektywne współdziałanie w zespole
● rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
Kompetencje przedmiotowe ● odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy
● operowanie podstawowymi pojęciami matematycznymi |
- uczeń zna zasady pracy w grupie, - stosuje je w działaniu, - słucha innych członków grupy,
-
proponuje swoje
rozwiązania - pyta o radę, - wspiera innych, - rywalizuje w sposób twórczy, - uczeń jasno i precyzyjnie formułuje myśli posługując się językiem matematycznym, - dostrzega i wyciąga odpowiednie wnioski, - uczeń odwołuje się do wcześniej poznanych wiadomości, - wykorzystuje zdobytą wiedzę do budowania modeli matematycznych dla konkretnych sytuacji, - uczeń zna algorytmy rozwiązywania układów równań, - potrafi zapisać treść zadania w postaci układu równań, - umie sprawdzić, czy dane pary liczb spełniają układ równań, - określa rodzaj układu |
|
|
Opracowała I. Jędrzejewska