Przedstawienie teatralne w języku niemieckim jako niezwykle motywująca uczniów forma pracy, czyli jak kształcę kompetencje językowe uczniów.

Opracowała Agnieszka Hałaczkiewicz – nauczyciel języka niemieckiego w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie

 

Opowiedz mi, a ja zapomnę,

Pokaż mi, a ja zrozumiem,

Pozwól mi to zrobić, a ja się tego nauczę.

Konfucjusz

 

 

Uczniowie naszej szkoły wraz z gośćmi z Niemiec, z gimnazjum im. Herdera w Merseburgu podczas zajęć języka niemieckiego przeprowadzonych w dniu 08.09.2005 przez panią mgr Agnieszkę Hałaczkiewicz

Badania psychologów dowodzą, iż największy procent osób przyswaja wiedzę poprzez czynny udział w różnego rodzaju przedsięwzięciach . Uczniowie naszego gimnazjum, biorący udział w przedstawieniach niemieckojęzycznych są na to najlepszym dowodem.

Jako nauczyciel języka niemieckiego staram się umożliwić moim uczniom sytuacje, w których mogliby mieć kontakt z „żywym” językiem niemieckim i wykorzystać swoje umiejętności w praktyce. Już kilkakrotnie uczniowie naszego gimnazjum mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych z języka niemieckiego z udziałem uczniów z gimnazjum z Niemiec. Niektórzy z moich uczniów po raz pierwszy w życiu mieli możliwość wykorzystać znajomości języka niemieckiego w praktyce. Młodzież podczas takich zajęć podnosi nie tylko kompetencje językowe, ale również uczy się otwartości i tolerancji na inne nacje. Ponadto uczniowie podczas takich spotkań wymieniają się spostrzeżeniami na temat swoich krajów, kultury, obyczajów, tradycji i sposobu ich obchodzenia.

Wielokrotnie także nasi gimnazjaliści mieli możliwość uczestniczenia w przedstawieniach niemieckojęzycznych przygotowanych pod kierunkiem p. Marzeny Łodzińskiej oraz mnie.

Na przedstawienia zapraszani są również uczniowie ze Szkoły Podstawowej oraz Zespołu szkół w Pajęcznie, co jest świetną okazją do integracji pajęczańskiej młodzieży. Swoją obecnością przyczynili się oni niejednokrotnie do akcji charytatywnej, Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która odbywa się w gimnazjum co rok. Także prezentacja w naszym gimnazjum Jasełek niemieckojęzycznych stała się już tradycją. Te świąteczne przedstawienia nie są jednak jedynymi w tym języku.

W ubiegłych latach uczniowie naszej szkoły zaprezentowali współczesne wersje bajek Rotkäppchen (Czerwony Kapturek) oraz - prezentowane kilkakrotnie przed społecznością naszego gimnazjum, a także gośćmi z Niemiec, z Gimnazjum im. Herdera w Merseburgu oraz Zespołu Szkół i Szkoły Podstawowej w Pajęcznie - przedstawienie Hänsel und Gretel (Jaś i Małgosia) w języku ich twórców, braci Grimm. W tym roku 9 września wystawiliśmy również przed gośćmi z Niemiec przedstawienie Schneewittchen (Królewna Śnieżka), które miało swoją premierę 1 czerwca 2005 r. , a zaprezentowane zostało w gimnazjum z okazji Dnia Dziecka.

Kilka tygodni przed premierą uczniowie zapoznali się z tekstem przedstawienia i ćwiczyli grę aktorską w ramach koła zainteresowań. Społeczność gimnazjum przyjęła przedstawienie bardzo entuzjastycznie, tym bardziej, iż uczniowie mogli usłyszeć znane przeboje muzyczne, których uczyłam ich na zajęciach. 2 września, tuż po wakacjach, rozpoczęliśmy próby do przedstawienia „Królewna Śnieżka”. Ćwiczyliśmy teksty, pracowaliśmy nad poprawną wymową i artykulacją, odświeżyliśmy również elementy scenografii. 9 września udaliśmy się do liceum, gdzie mieliśmy zaprezentować nasze przedstawienie przed gośćmi z Niemiec. Przyjęcie publiczności, która reagowała bardzo żywiołowo, było ukoronowaniem trudu włożonego w pracę. Na twarzach uczniów widziałam wyrazy wielkiego zadowolenia, satysfakcji, a nawet dumy.

Podczas zajęć edukacyjnych zauważyłam również ogromny wzrost motywacji u uczniów – „aktorów”, którzy mieli wcześniej trudności w nauce. Uczestnictwo w przedstawieniu zmobilizowało ich do pracy . Konstrukcje zdaniowe oraz zwroty , które pojawiły się w scenariuszu przedstawienia często wykorzystują w dialogach prezentowanych na zajęciach.

Podsumowując, metoda pracy, jaką jest przedstawienie w języku obcym, jest świetną okazją do wzbudzenia w uczniach motywacji oraz rozwija umiejętność mówienia w języku obcym. Uczniowie przygotowujący przedstawienia teatralne uczą się nie tylko swoich ról, ale także mimochodem – ról swoich kolegów i koleżanek, gdyż w czasie prób słuchają kwestii innych aktorów. Udział w przedstawieniu wymaga od nich odpowiedniego zachowania scenicznego. Aktor musi wypowiadać swoją kwestię we właściwy sposób, przez co jest ćwiczona wymowa i akcent języka obcego, zaś wyuczone kwestie uczniowie będą mogli zapewne wykorzystać w codziennych sytuacjach. Sukces teatralny – pojawienie się na scenie i zadowolenie z dobrze wykonanego zadania daje uczniom duże poczucie wartości i motywuje do dalszej nauki.

Wspólna praca nauczyciela oraz uczniów nad przygotowaniem prezentacji tego rodzaju przedstawień stwarza dużo okazji do współdziałania i rozmowy, uczy młodzież respektowania opinii innych uczestników projektu, umożliwia nauczycielowi lepsze poznanie uczniów, ich zainteresowań, uzdolnień, a także sprawdzenia ich wiedzy poprzez rozmowę. Szczególnie istotną zaletą takiej lekcji jest samodzielna praca uczniów, który w czasie pracy nad przygotowaniem przedstawienia spełnia funkcję doradcy i koordynatora, nie zaś eksperta.

Opracowała

Agnieszka Hałaczkiewicz