Etap lekcji |
Czynności uczniów |
Czynności nauczyciela |
Przypomnienie adresów portali z wyszukiwarką |
- wypisują na tablicy znane im adresy
- zaznaczają najlepszą wg nich wyszukiwarkę
|
- sprowokowanie uczniów do polemiki na temat przewagi jednych
wyszukiwarek nad drugimi
- zachęcenie do wybierania w trakcie ćwiczeń różnych
wyszukiwarek
|
Przypomnienie zasad posługiwania się wyszukiwarką |
- podają przykłady prostego zapytania
- podają przykłady poszukiwania frazy
- podają przykłady bardziej złożonych zapytań
- określają, po czym poznać, że zapytanie było źle
sformułowane
|
- podaje przykład pytania, na które trzeba znaleźć odpowiedź
- prowokuje dyskusję nad poprawnością zadanego wyszukiwarce zapytania
- ocenia poprawność zapytania
|
Podział uczniów na grupy |
decydują się, czy chcą pracować w dwuosobowym zespole, czy
indywidualnie |
dokonuje podziału uwzględniając propozycje uczniów i własne
wcześniejsze obserwacji ich pracy na lekcji |
Wyjaśnienie uczniom zasad wykonania ćwiczenia |
- zapoznają się z treścią pytań w ćwiczeniu
- zapoznają się z Kartą Pracy Ucznia
- wyjaśniają wszystkie wątpliwości
|
- rozdaje uczniom zestaw pytań i Kartę Pracy Ucznia
- wyjaśnia zasady wykonania ćwiczenia
- wyjaśnia zasady oceniania wykonania ćwiczenia
- wyjaśnia sposób wypełniania Karty Pracy Ucznia
- odpowiada na pytania uczniów
|
Realizacja ćwiczenia
|
- uruchamiają przeglądarkę internetową
- dokonują podziału pytań na prostsze i trudniejsze do sformułowania
zapytania
- wybierają wyszukiwarkę do pracy
- dyskutują w zespołach nad zapytaniami
- oceniają trafność sformułowanego zapytania
- wybierają linki do przeglądania w celu znalezienia odpowiedzi
- wypełniają Kartę Pracy Ucznia
|
- kontroluje poprawność wykonywania ćwiczenia
- udziela niezbędnej pomocy (wskazówki do zadania zapytania, jak
prawidłowo wypełnić Kartę Pracy Ucznia itp.)
|
Podsumowanie wyników pracy uczniów |
- na podstawie karty pracy podają adresy wyszukiwarek, z których
korzystali
- każdy zespół lub indywidualny uczeń podaje po kolei zapytanie zadane
wyszukiwarce na każe kolejne pytanie z ćwiczenia, ilość otrzymanych
łączy i znalezioną odpowiedź
- dyskutują nad poprawnością zapytania
- oceniają poprawność znalezionej odpowiedzi
|
- kieruje kolejnością wypowiadania się uczniów
- prowokuje dyskusję nad składnią poszczególnych zapytań do
wyszukiwarki
- śledzi, czy znalezione odpowiedzi są zgodne z prawdą
|
Ocena pracy uczniów |
zapisują na Karcie Pracy Ucznia ilość poprawnych odpowiedzi i sami
określają jaką ocenę otrzymują |
- zbiera Karty Pracy Ucznia,
- sprawdza poprawność podsumowania dokonanego przez uczniów
- wstawia oceny do dziennika lekcyjnego
|
Podsumowanie i ewaluacja lekcji |
- dyskutują nad stopniem trudności ćwiczenia
- wypowiadają swoją opinię na temat atrakcyjności tego typu zajęć
- mówią o swoich odczuciach podczas poszukiwań informacji w
Internecie
|
- prowokuje dyskusję o wrażeniach z lekcji
- dokonuje podsumowania i ewaluacji pracy uczniów
- dzieli się swoimi odczuciami na temat
lekcji
|