Konspekt lekcji z informatyki dla uczniów gimnazjum.

Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do sporządzania obliczeń i wykresów z wykorzystaniem danych z internetu.


Opracowanie: mgr Sławomir Kuligowski - Publiczne Gimnazjum w Pajęcznie

Temat: Komputer jako narzędzie wspomagające rozwiązywanie pracy domowej.


Czas trwania:


2*45 minut (w zależności od stopnia zaawansowania klasy)

Co uczeń powinien już wiedzieć:


  1. Znać pojęcia:


    1. Arkusz kalkulacyjny (np. z informatyki)
    2. Funkcja (np. z matematyki)
    3. Wykres funkcji linowej (np. z matematyki)
    4. Rodzaje wykresów (np. z matematyki, fizyki, geografii)

  2. Posiadać umiejętność:

    1. Sporządzania wykresów funkcji
    2. Wprowadzania danych do arkusza
    3. Wyszukiwania informacji w internecie

Cele lekcji:

  1. Uczeń powinien wiedzieć:

    1. Arkusz kalkulacyjny może służyć uczniowi także do uczenia się np. matematyki, fizyki, geografii, itp.
    2. Uatrakcyjnia zdobywanie wiedzy, a "technologia" dochodzenia do rozwiązań przygotowuje do zajęć z informatyki.

  2. Uczeń powinien umieć:
    1. Wprowadzić dane do arkusza
    2. Dokonać prostych obliczeń (wprowadzenie prostych fukcji)
    3. Formatować tabelkę obliczeniową
    4. Wykonać wykres funkcji
    5. Formatować wykres: tytuł, osie, legenda

Metody nauczania:

  1. pogadanka
  2. dyskusja
  3. "burza mózgów"
  4. ćwiczenia praktyczne

Forma organizacyjna - pracownia komputerowa, praca zespołowa

środki dydaktyczne - komputery, dostęp do internetu, oprogramowanie: arkusz kalkulacyjny (EXCEL)

Przebieg lekcji

:
  1. Wprowadzenie - nawiązanie do poprzednich zajęć (obliczanie pól figur, liczenie kosztów wycieczki - autosuma, formatowanie tabel)
  2. Dyskusja kierowana przez nauczyciela poprzez zadawanie pytań:
    Gdzie jeszcze znajduje zastosowanie arkusz kalkulacyjny?
    Na jakich innych przedmiotach (lekcjach)uczeń może wykorzystać arkusz kalkulacyjny?
  3. Uczniowie uruchamiają komputery. Nauczyciel rozdaje każdemu zespołowi dyskietkę (lub wysyła odpowiednie pliki siecią), na której znajdują się zadania dla uczniów (otwórz w Excelu)
  4. Zapoznanie się z treścią zadań i dyskusja nad sposobami ich rozwiązań stosowanych na lekcji matematyki, fizyki, geografii - podanie algorytmu rozwiązania każdego z zadań.(Przypomnienie znaczenia słowa algorytm w informatyce.)
  5. Czy algorytm stosowany na lekcjach matematyki (fizyki, geografii, itp.) można zastosować rozwiązując te zadania w arkuszu? - teraz pracujemy metodą "burzy mózgów".
  6. Obliczenia w tabelkach (dane i formuły) i ich formatowanie.
  7. Czym jest wykres?
    Aby opracować wykres należy wybrać kilka komórek, które tworzą serię i to właśnie seria (a raczej serie) będą ilustrowane na wykresie.
    Wszystkie zakresy komórek w tabelce nazywamy seriami danych.Seria kategorii to słowne objaśnienia danych, serie wartości to na ogół liczby.
    Seria kategorii widoczna jest na wykresie jako etykieta kategorii - teksty.
  8. Sporzšdzenie wykresu funkcji liniowej i wykresu drogi w ruchu jednostajnym przyspieszonym. Jaki typ wykresu należy wybrać aby ilustrował najlepiej tę funkcję i ten ruch?
  9. Formatowanie wykresu (osie, legenda, czcionka, rozmiar, itp.)
  10. Wprowadzenie danych do tabeli czyli powierzchni kraju, wielkości dochodu narodowego i liczby ludności w podanych państwach wymaga znalezienia ich w internecie (można również wykorzystać Encyklopedię Geografii na CD-ROM). Pozostałe dane możemy obliczyć samodzielnie i wpisać odpowiednie funkcje w komórkach.
    UWAGA. Jeśli uczniowie znajdą dane do tabelki dotyczące dochodu narodowego w obcej walucie to należy je przeliczyć wg. aktualnego kursu na PLN lub $(patrz - INTERNET)
  11. Sporządzenie wykresu gęstości zaludnienia i dochodu narodowego wymaga zastanowienia w chwili wyboru przez uczniów typu wykresu (podgląd wykresu jest tu bardzo pomocny).
  12. Formatowanie wykresu (osie, legenda, czcionka, rozmiar, itp.)
  13. Zapisanie wyników prac na dyskietce lub wysłanie na serwer nauczycielowi do oceny.
  14. Zakończenie lekcji- krótkie omówienie lekcji. Uczniowie powinni w toku dyskusji, kierowanej przez nauczyciela, wysnuć wniosek dotyczący możliwości stosowania arkusza do rozwiązywania zadań z innych przedmiotów np. zadania z chemii lub pomaganie wychowawcy w podsumowywaniu wyników osiąganych przez uczniów na koniec semestru lub roku szkolnego.