Referat przygotowany przez Jolantę
Mazur-Urbaniak
dla
zespołu przedmiotowego nauczycieli
humanistów
Publicznego Gimnazjum w
Pajęczynie
Na podstawie książki p.
red. Krzysztofa Kruszewskiego ”Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela” oraz
uczestnictwa w warsztatach metodycznych organizowanych przez ODN
Sieradzu.
WSTĘP
Czynności
nauczyciela, dzięki którym wprowadza on do lekcji
Cecha charakterystyczną większości metod jest aktywizowanie uczniów. Poza
tym lekcje prowadzone metodami aktywnymi umożliwiają zdobywanie i rozwijanie
przez uczniów umiejętności
ponadprzedmiotowych.
WARTO WIEDZIEĆ!
Stożek
Dale’a
10%
tego, co słyszą
wykłady
40%
tego, o czym rozmawiają
dyskusja
I.RÓŻNE METODY
AKTYWIZUJĄCE
1. ANALIZA
SWOT/STRENGHITS/- mocne
strony,
/WEAKNNESSES/- słabe strony,/OPPORTUNITES/ -szanse,/THREATS? – zagrożenia jest to metoda polegająca na zespołowej analizie i ocenie
określonego problemu lub wydarzenia. Pomaga w podejmowaniu decyzji. Etapy
postępowania:
1.
Nauczyciel
określa problem
2.Uczniowie na przygotowanym arkuszu
określają:
* mocne strony problemu i wynikające z tego szanse
* słabe strony problemu i wynikające
z tego zagrożenia
3. Prezentacja
wyników
Etapem końcowym może być ustalenie
wspólnego stanowiska.
2. DEBATA „ ZA I
PRZECIW” – jest to metoda, która umożliwia i
ułatwia podjęcie decyzji. Etapy prowadzenia
debaty:
1. Określenie przedmiotu
debaty
2.Podzielenie klasy na dwie grupy
(uczniowie dzielą się dobrowolnie lub podziału dokonuje
nauczyciel)
3.Klasy można nie dzielić na grupy,
wtedy uczniowie podają wspólne argumenty „za” i argumenty
„przeciw”
4.Określenie czasu na debatę
5.Debata
6.Podsumowanie wyników
debaty.
3. DRAMA – jest to metoda, która polega na
przyswajaniu treści poprzez przeżycie, doświadczenie i zabawę; jest, zatem
metoda
i nauczania i wychowywania, zakładająca
holistyczny rozwój osobowości ucznia. Zadanie nauczyciela polega na wprowadzeniu
i przygotowaniu uczniów określone role. Techniki
dramy:
1. ROZMOWA – rozmowa na podany temat w
zespołach dwuosobowych(
najczęściej)
2. ROLA – („bycie w roli”, ”przyjęcie
roli”) – uczeń wchodzi w role postaci i wyobraża sobie, co by było, gdyby byłby
taka postacią;
3. WYWIAD – polega na prowadzeniu
rozmowy,
w, której uczestniczą dwie osoby
lub więcej osób;
4. PANTONIMA – polega na przedstawianiu
określonej sytuacji poprzez język ciała(mimika, ruch, gest,
taniec);
5. RZEŹBA – wykonuje ją najczęściej
dwóch uczniów, uczniów, których jeden jest rzeźbiarzem a drugi przyjmuje role
rzeźby;
6. INSCENIZACJA (spektakl) – jest to
przedstawienie, w którym uczniowie są aktorami, scenarzystami, scenografami, i
reżyserami;
7. TECHNIKI MANUALNO – PLASTYCZNE -
wykonywanie rysunku, planu,
mapy.
Na zakończenie nauczyciel omawia prace
uczniów.
„DRZEWO
DECYZYJNE” – jest to metoda pozwalająca na
graficzny zapis procesu podejmowania decyzji. Stosując tę metodę znajduje się
różne rozwiązania danego problemu i zauważa się różne związki miedzy tymi
rozwiązaniami. Bardzo istotne jest określenie wartości, jakie uznaje osoba,
która podejmuje decyzję. Etapy postępowania:
1.Określenie problemy( w taki sposób,
aby uczniowie mieli możliwość
wyboru)
2.Określenie celów i wartości
3.Podanie kilku rozwiązań (lub
jednego rozwiązania)
4.Określenie pozytywnych skutków
każdego rozwiązania
5.Określenie negatywnych skutków
każdego rozwiązania
1. Etap wstępny
- przygotowanie plakatu i kolorowych
kartek
- podział klasy na
grupy
- określenie czasu
pracy
- przedstawienie
problemu
2.Etap
zasadniczy
-
uczniowie zapisują na kartkach odpowiedzi na pytanie: „Jak było?” i przyklejają je w
wyznaczonym
miejscu
plakatu( jest to moment oceny stanu
aktualnego)
- uczniowie zapisują na kartkach
odpowiedzi na pytanie: „Jak być powinno”
i przyklejają je w wyznaczonym miejscu plakatu( jest to wskazanie możliwości
poprawy)
- uczniowie zapisują na kartkach
odpowiedzi na pytanie:, „Dlaczego nie
było tak jak być
powinno”
i przyklejają je w wyznaczonym
miejscu plakatu (jest to zastanawianie
się na przyczynami zaistnienia określonej
sytuacji)
3.Etap
końcowy
- prezentacja efektów pracy przez
poszczególne zespoły
-każda grupa opracowuje
wnioski
Wspólne
ustalenie treści wniosków, których realizacja doprowadzi do poprawy
sytuacji.
·
METODA
PROJEKTU – jest to
metoda polegająca na samodzielnej i aktywnej pracy uczniów nad określonym
tematem. Projekt ma charakter interdyscyplinarny. Etapy
postępowania:
1. Podanie tematu
projektu
2. Podział na grupy
zadaniowe
3. Przygotowanie szczegółowej instrukcji
dla każdej grupy
4. Zbieranie i opracowywanie materiałów
przez uczniów
5. Prezentacja
6. Ocena
Czas realizacji projektu jest
uzależniony od zakresu
tematu.
·
METODA
SYTUACYJNA (metoda
przypadków lub studium przypadku) – jest to metoda, która polega na bardzo
dokładnym przeanalizowaniu jakiegoś przypadku, czyli opisu konkretnych zdarzeń,
w celu zrozumienia pewnych prawidłowości wynikających z opisywanych
jednostkowych faktów. Zatem przypadek(zdarzenie) jest tak skonstruowany, że
możemy go traktować jako typowy dla dużej liczby przypadków( zdarzeń).
Etapy
postępowania:
1. Postawienie diagnozy:, Kim
jesteś?
2. Poszukiwanie rozwiązań:, Co
robisz?
3. Prognozowanie skutków proponowanych
rozwiązań:, Dlaczego to
robisz?
4. Dyskusja nad przyjętymi rozwiązaniami
– analiza i refleksja nad wnioskami:,
Jaka jest twoja
filozofia?
Stosując tę metodę można zrozumieć
ogólne prawidłowości na podstawie pojedynczych faktów.
Wykorzystując
aktywne metody zamiast nauczać pomagamy w uczeniu się. Dlatego bardziej
wartościowa będzie lekcja obejmująca mniej materiały, lecz dająca do myślenia,
lekcja dająca nie tylko wiedze ile narzędzie do zdobywania wiedzy. Na takiej
lekcji nauczyciel musi zrezygnować ze swojej dominującej roli, zejść z wysokości
katedry i pozwolić na aktywność uczniom. To uczeń ma główną rolę do odegrania,
nauczyciel jest organizatorem, reżyserem, który dopuszcza zmiany w zależności od
przebiegu zdarzeń, niemożliwych góry do przewidzenia. Akceptuje również fakt, że
jeśli jest się uczniem to ma się prawo do błędów. Tylko wtedy żaden uczeń nie
będzie bał się mówić, co myśli, szkoła może stać się miejscem, gdzie do wiedzy
dochodzi się samemu, a nie jest się obiektem przymusowej obróbki intelektualnej.
Opracowała :Jolanta Mazur
-Urbaniak