Opracowała

Joanna Strzelczak

 

Hospitacja zajęć języka obcego

 

Reforma systemu edukacji, a ściślej Zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu dotyczącego awansu zawodowego nauczycieli spowodowała, że zwiększyła się liczba osób uprawnionych do hospitowania zajęć.

Do tej pory czynili to najczęściej dyrektorzy szkół rzadziej doradcy metodyczni, którzy obserwowali zajęcia edukacyjne.

Obecnie hospitacje zajęć nauczycieli stażystów i kontraktowych należą do obowiązków opiekunów stażu, a więc nauczycieli mianowanych, którym dyrektor szkoły powierzył dodatkową funkcję. Zdarza się, że są to osoby reprezentujące inną specjalność, a więc może być im obca metodologia przeprowadzenia hospitacji.

Osoba hospitująca dostarcza nauczycielowi informacji zwrotnej na temat oglądanych zajęć, która to informacja właściwie sformułowana

i przekazana powinna odegrać znaczącą rolę w rozwoju zawodowym nauczyciela. Bezpośrednie wypowiedzi hospitującego zapewnią jasność komunikatu, dadzą lepszy pogląd na intencję nadawcy i pomogą zbudować zaufanie między opiekunem stażu a nauczycielem. Umiejętność wyrażania opinii i przekonań, bez lekceważenia poglądów rozmówcy, ale i bez rezygnacji własnych ocen pozwoli na osiągnięcie celu hospitacji, jakim jest doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela stażysty i kontraktowego.

Procedury hospitacyjne

 

 

Rozmowa przedhospitacyjna może przebiegać według następującego schematu:

Ten etap hospitacji jest szczególnie wskazany nauczycielom – opiekunom nie uczących tego samego języka co stażysta/kontraktowy.

 

Obserwacja lekcji

Obserwując zajęcia języka obcego można koncentrować się na różnych jej elementach:

  • na narzędziu komunikacji (czy jest nim język ojczysty czy nauczany język obcy),

  • na typie interakcji między nauczycielem, uczniem i materiałem dydaktycznym.

Można też obserwować przede wszystkim jej głównych „aktorów”: nauczyciela lub ucznia. Ze względu na cel prowadzenia hospitacji podczas stażu nauczyciela tj. doskonalenia jego umiejętności, trzeba skoncentrować się na jego osobie.

Oto propozycje:

źle

miernie średnio dobrze bardzo dobrze

1.Prowadzenie lekcji

Zachowanie w klasie

swoboda, mobilność

kontakt z uczniami

pewność siebie

tworzenie rozluźnionej atmosfery

Stosunek do uczniów

czy umie respektować osobowość ucznia

czy pozwala uczniom przejmować inicjatywę

czy pozwala uczniom porozumiewać się między

sobą

czy daje im czas do namysłu nie podając

gotowej odpowiedzi

czy tempo zajęć jest dostosowane do potrzeb

uczniów

Praca w grupach (różnorodne formy pracy)

czy jasno objaśnia zadania grup

czy umie przekazać obowiązki grupom

i pozwala wziąć odpowiedzialność uczniom

Zachowanie uczniów na zajęciach

czy uczniowie mówią spontanicznie nie będąc

wskazani

czy umieją zorganizować swoją pracę

i rozumieją polecenia

czy są ochotnicy do prezentowania wyników

pracy przed całą klasą (aktywność uczniów),

(ilu uczniów się nie odzywało)

Poprawność językowa nauczyciela

Czy przewidziano pracę domową

Zwięzłość i właściwy rytm pracy (fazy lekcji)

2.Podejście językowe

Świadomość nauczania języka obcego

czy nauczyciel właściwie diagnozuje trudności uczniów

czy jego wypowiedzi są zwięzłe i jasne

czy polecenia nauczyciela są jasne

Wykorzystanie umiejętności klasy

czy nauczyciel umie dostosować swoje wypowiedzi

w języku obcym do poziomu klasy

czy zachęca uczniów do stawiania hipotez

i wyciągania wniosków

czy uczniowie reagują właściwie na polecenia

nauczyciela

3.Stosowane metody i techniki

Czy język obcy jest językiem komunikacji

Wyjaśnienie znaczenia

czy nauczyciel nawiązał do poprzedniej lekcji

czy nauczyciel umie poprowadzić dedukowanie

znaczenia

czy uczniowie również wyjaśniają znaczenie

Poprawa błędów

czy nauczyciel zauważa błędy

czy zachęca klasę do poprawiania błędów

4.Obserwacje ogólne

5.Uwagi przekazane nauczycielowi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie wszystkie elementy, zagadnienia zamieszczone w tabelce muszą odnosić się do danej jednostki lekcyjnej, wszystko zależy od charakteru zajęć.

Propozycja nr.2

Jest to ogólna ocena (pierwsze wrażenie) hospitowanych zajęć formułowana zaraz po zakończonej hospitacji:

znakomite (in. celujące: ocena 6) – tzn. bezbłędne w koncepcji, przygotowaniu materiałowym i realizacji, a poza tym noszące na sobie silne piętno „nauczycielskiej osobowości” nauczyciela,

  bardzo dobre (in. bez zarzutu; ocena:4,5 lub 5) – bardzo poprawne pod względem metodycznym, przemyślane i pomysłowe, zawierające znaczne elementy własnej inwencji nauczyciela,

  dobre (ocena: 4) – rutynowe zajęcia podręcznikowe, przygotowane

i sprawnie przeprowadzone, lecz z nieznacznym udziałem własnej inwencji,

  poprawne (in. dość dobre; ocena: 3,5) – zajęcia przygotowane, lecz ograniczające się wyłącznie do realizacji podręcznika, z szeregiem drobnych usterek w realizacji,

  przeciętne lub bardzo przeciętne (ocena: 3 lub 2,5) – zajęcia niezbyt starannie przygotowane, cechujące się wyraźnym „minimalizmem”,

z poważnymi błędami w realizacji,

  słabe lub bardzo słabe (ocena: 2) – zajęcia przygotowane niestarannie lub zgoła „prowadzone z marszu”, sprowadzające się do realizacji podręcznika „jak leci”, z szeregiem rażących błędów metodycznych.

Rozmowa pohospitacyjna

Po obserwacji zajęć następuje rozmowa pohospitacyjna, która może być prowadzona na kilka różnych sposobów:

· w rozmowie bezpośredniej hospitujący udziela wskazówek nauczycielowi, który przeprowadził lekcję,

· w rozmowie alternatywnej hospitujący sugeruje nauczycielowi czerpanie wiedzy i umiejętności ze wskazanych mu innych modeli dobrego nauczania,

· w rozmowie modelowej (zbliżonej do rozmowy alternatywnej) hospitujący prezentuje nauczycielowi gotowy model dobrego według niego, nauczania

· w rozmowie oceniającej następuje ewaluacja słabych i mocnych stron hospitowanej lekcji.

W praktyce rozmowa pohospitacyjna najczęściej łączy w sobie elementy wszystkich wyżej wymienionych typów. Najlepsze efekty dla doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela może jednak przynieść rozmowa oparta na współpracy między hospitującym i hospitowanym. Oddanie inicjatywy podczas rozmowy pohospitacyjnej nauczycielowi ma na celu nie tylko poznanie jego opinii na temat obserwowanej lekcji, dokonanie auto-analizy mocnych i słabszych jej elementów, ale przede wszystkim stworzenie atmosfery partnerskiej współpracy

i uświadomienie nauczycielowi, że dla hospitującego i hospitowanego cel jest wspólny: doskonalenie jakości nauczania, a co za tym idzie pozytywna ocena dorobku za okres stażu.

Aby rozmowa pohospitacyjna nie była jedynie chaotyczną wymianą uwag i wrażeń z lekcji należy ją uporządkować i podzielić na trzy etapy. Hospitujący może zaproponować kolejność omawiania poszczególnych kwestii:

· cel lekcji,

· jej organizacja

· postawa nauczyciela.

 

Etapy rozmowy pohospitacyjnej

1.Cele lekcji

cel operacyjny lekcji a program nauczania,

uświadomienie uczniom celu operacyjnego

odzwierciedlenie celu w sformułowaniu tematu lekcji

2.Organizacja lekcji

techniki pracy prowadzące do realizacji celu (praca w grupach, z filmem,

z nagraniem magnetofonowym, rozumienie globalne tekstu itp.)

zróżnicowanie środków dydaktycznych (artykuł prasowy, film, zdjęcia, tabele

gramatyczne itp.),

aktywizacja uczniów: interakcja w grupie, wspólne poprawianie błędów,

stawia hipotez przez uczniów w technice wyjaśniania,

uwzględnienie poszczególnych faz lekcji: rozgrzewka językowa, nawiązanie do

poprzednich zajęć, wprowadzenie nowego materiału, podsumowanie

i wynikająca z przebiegu zajęć praca domowa,

rytm pracy dostosowany do poziomu uczniów,

właściwie zagospodarowany czas zajęć.

3.Postawa nauczyciela

kontakt z uczniami, swoboda naturalność, tworzenie atmosfery współpracy,

celowość poruszania się po klasie, gestykulacja,

jasność i precyzja poleceń, sprawdzanie ich rozumienia przez uczniów,

zachęcanie do wysiłku i sprawiedliwe wynagradzanie dobrze wykonanej pracy,

wystarczająca donośność głosu,

minimalizowanie czasu własnych wypowiedzi, umożliwiające częstsze i dłuższe zabieranie głosu przez uczniów,

zapewnienie dyscypliny w sposób spokojny i godny

 

Rozmowa pohospitacyjna może się zakończyć uwagami nauczyciela na temat zmian, jakie wprowadziłby w tej samej lekcji, gdyby miał okazję przeprowadzić ją po raz drugi oraz jego refleksjami na temat własnej pracy.

Stosowanie zaproponowanej tu procedury przeprowadzenia hospitacji podnosi jej efektywność, zaś fakt, że jest ona znana nie tylko hospitującemu sprawia, że eliminuje się czynnik zaskoczenia i stresu, co sprzyja koncentracji na osiągnięciu celu w partnerskiej i pełnej zrozumienia atmosferze.

 

Bibliografika

Forum Dyrektorów, wydawnictwo WOM w Lublinie

Języki Obce w Szkole, czasopismo dla nauczycieli