Wykorzystanie Internetu na godzinach wychowawczych

W pracy dydaktycznej coraz powszechniejsze staje się korzystanie z komputera wraz z odpowiednim oprogramowaniem. Wielu nauczycieli stosuje komputer jako narzędzie wspomagające różnego rodzaju opracowania takie jak: testy, sprawdziany, krzyżówki, oraz jako środek dydaktyczny pozwalający na przeglądanie stron WWW, tworzenie prezentacji multimedialnych i odtwarzanie gotowych programów multimedialnych.

Nauczyciel wychowawca za pomocą komputera oraz oprogramowania może przygotować w postaci korespondencji seryjnej kartki na wywiadówki, zestawienia semestralne w postaci elektronicznej i ich wydruki, statystykę frekwencji i wyników nauczania, świadectwa. Komputer z dostępem do Internetu może być również pomocny w realizacji zajęć na godzinach wychowawczych. Przykładem może być tematyka godzin poświęcona różnego rodzaju uzależnieniom np. nikotynizm, narkomania, problem alkoholowy, problemy globalizacji, ochrona środowiska, edukacja prozdrowotna. W ostatnich latach wraz z rozwojem technologii informacyjnej Internet stał się ogromnym źródłem informacji z różnych dziedzin, publikowane są materiały i opracowania dotyczące praktyczne każdego obszaru życia człowieka.

Planując godziny wychowawcze poświęcone problematyce uzależnień warto postarać się, aby na jednej z nich zajęcia odbyły się w pracowni komputerowej z dostępem do Internetu. Nauczyciel powinien umieć obsługiwać komputer i programy do przeglądania stron WWW, uczniowie również powinni wykazać się umiejętnością korzystania z przeglądarek stron WWW. Istnieje bardzo wiele polskojęzycznych witryn internetowych poświęconych problematyce uzależnień. Przykładowe adresy stron, na których można znaleźć informacje dotyczące nikotynizmu i innych uzależnień:

www.zyjzdrowo.med.pl/uzal
www2.gazeta.pl/zdrowie
www.life.net.pl/nikotynizm
www.mediweb.pl/zdrowie
dpm.zhp.org.pl/nie_pale

Można również skorzystać z wyszukiwarek stron np. www.google.com.pl, www.wp.pl, www.onet.pl , do której wpisujemy poszukiwane przez nas zagadnienie. Oprócz obszernych informacji dotyczących omawianej problematyki na stronach tych można spotkać interaktywne ankiety dotyczące np. palenia papierosów, które dają odpowiedź czy jestem uzależniony lub specjalny elektroniczny kalkulator pozwalajacy uczniowi szybko obliczyć, ile wydajemy pieniędzy na papierosy.
Nauczyciel przygotowujący taką lekcję powinien wcześniej odwiedzić potrzebne strony i przyjrzeć się ich zawartości merytorycznej. Młodzież uczestnicząca w takiej godzinie wychowawczej wykazuje duże zainteresowanie zajęciami.

Lekcje wychowawcze dotyczące problemu nikotynizmu z wykorzystaniem Internetu, jako narzędzia wspomagającego proces wychowawczy i nauczania zastosowałam jako wychowawca klasy III F naszego gimnazjum. W klasie tej zaistniał problem palenia tytoniu. Po lekcji przeprowadziłam ankietę ewaluacyjną dotyczącą formy przeprowadzenia zajęć i świadomości wagi problemu.

Zachęcam również innych nauczycieli wychowawców do korzystania z Internetu na godzinach wychowawczych.

Opracowała: mgr Jolanta Mazur - Urbaniak