W pracy dydaktycznej coraz powszechniejsze staje się korzystanie z komputera
wraz z odpowiednim oprogramowaniem. Wielu nauczycieli stosuje komputer jako
narzędzie wspomagające różnego rodzaju opracowania takie jak: testy,
sprawdziany, krzyżówki, oraz jako środek dydaktyczny pozwalający na przeglądanie
stron WWW, tworzenie prezentacji multimedialnych i odtwarzanie gotowych
programów multimedialnych.
Nauczyciel wychowawca za pomocą komputera oraz
oprogramowania może przygotować w postaci korespondencji seryjnej kartki na
wywiadówki, zestawienia semestralne w postaci elektronicznej i ich wydruki,
statystykę frekwencji i wyników nauczania, świadectwa. Komputer z dostępem do
Internetu może być również pomocny w realizacji zajęć na godzinach
wychowawczych. Przykładem może być tematyka godzin poświęcona różnego rodzaju
uzależnieniom np. nikotynizm, narkomania, problem alkoholowy, problemy
globalizacji, ochrona środowiska, edukacja prozdrowotna. W ostatnich latach wraz
z rozwojem technologii informacyjnej Internet stał się ogromnym źródłem
informacji z różnych dziedzin, publikowane są materiały i opracowania dotyczące
praktyczne każdego obszaru życia człowieka.
Planując godziny wychowawcze
poświęcone problematyce uzależnień warto postarać się, aby na jednej z nich
zajęcia odbyły się w pracowni komputerowej z dostępem do Internetu. Nauczyciel
powinien umieć obsługiwać komputer i programy do przeglądania stron WWW,
uczniowie również powinni wykazać się umiejętnością korzystania z przeglądarek
stron WWW. Istnieje bardzo wiele polskojęzycznych witryn internetowych
poświęconych problematyce uzależnień. Przykładowe adresy stron, na których można
znaleźć informacje dotyczące nikotynizmu i innych uzależnień:
www.zyjzdrowo.med.pl/uzal
www2.gazeta.pl/zdrowie
www.life.net.pl/nikotynizm
www.mediweb.pl/zdrowie
dpm.zhp.org.pl/nie_pale
Można
również skorzystać z wyszukiwarek stron np. www.google.com.pl, www.wp.pl, www.onet.pl , do której wpisujemy
poszukiwane przez nas zagadnienie. Oprócz obszernych informacji dotyczących
omawianej problematyki na stronach tych można spotkać interaktywne ankiety
dotyczące np. palenia papierosów, które dają odpowiedź czy jestem uzależniony
lub specjalny elektroniczny kalkulator pozwalajacy uczniowi szybko obliczyć, ile
wydajemy pieniędzy na papierosy.
Nauczyciel przygotowujący taką lekcję
powinien wcześniej odwiedzić potrzebne strony i przyjrzeć się ich zawartości
merytorycznej. Młodzież uczestnicząca w takiej godzinie wychowawczej wykazuje
duże zainteresowanie zajęciami.
Lekcje wychowawcze dotyczące problemu
nikotynizmu z wykorzystaniem Internetu, jako narzędzia wspomagającego proces
wychowawczy i nauczania zastosowałam jako wychowawca klasy III F naszego
gimnazjum. W klasie tej zaistniał problem palenia tytoniu. Po lekcji
przeprowadziłam ankietę ewaluacyjną dotyczącą formy przeprowadzenia zajęć i
świadomości wagi problemu.
Zachęcam również innych nauczycieli
wychowawców do korzystania z Internetu na godzinach wychowawczych.