ZASPOKAJANIE POTRZEB PSYCHICZNYCH

MŁODZIEŻY GIMNAZJALNEJ POPRZEZ

UCZESTNICTWO W ZAJĘCIACH

POZALEKCYJNYCH

W PUBLICZNYM GIMNAZJUM W PAJĘCZNIE

Opracowała: mgr Bożena Dymek

WYCHOWAWCZE ZNACZENIE ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

Szkoła i dom rodzinny ucznia to wzajemnie uzupełniające się środowiska wychowawcze, powołane do zaspokajania szeregu potrzeb dziecka.

Właśnie w zakresie zaspokajania potrzeb psychicznych konieczna jest systematyczna

i zorganizowana współpraca domu rodzinnego i szkoły.

żnorodne są formy tej współpracy:

Ř Organizowane kilka razy w roku szkolnym spotkania z rodzicami.

Ř Częste indywidualne rozmowy nauczycieli z rodzicami, informacje na bieżąco o przebiegu postępów szkolnych uczniów.

Ř Badanie przez wychowawców i pedagoga szkolnego środowiska rodzinnego uczniów, zwłaszcza tych wymagających bardziej intensywnej opieki-rozpoznawanie warunków życia tych uczniów. Pozwala to często wykryć źródło niepowodzeń szkolnych młodego człowieka oraz wpłynąć na wprowadzenie zmian niezbędnych do pełniejszego zaspokajania potrzeb psychicznych zarówno w domu, jak i szkole.

Ř Ponadto rodzice dość często angażują się w różne formy życia szkolnego.

Ř Duże znaczenie ma również upowszechnianie wśród rodziców elementarnej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej w formie pogadanek, wykładów, wydawnictw dla rodziców.

Ř Szczególnie cenna jest współpraca szkoły i rodziny w zakresie pomocy uczniom napotykającym na duże trudności w nauce lub sprawiającym problemy wychowawcze i wymagającym szczególnej opieki i pomocy w tym zakresie.

Ř Bardzo ważna jest również współpraca szkoły i rodziców w stosunku do uczniów, których rodziny nie zaspokajają w dostatecznym stopniu potrzeb psychicznych, a niekiedy także podstawowych potrzeb biologicznych.

W swoim artykule chcę skupić się jednak przede wszystkim na znaczeniu zajęć pozalekcyjnych dla zaspokajania potrzeb psychicznych oraz wspierania szeroko rozumianego rozwoju uczniów.

Szkoła nasza skupia młodzież o bardzo zróżnicowanych warunkach losowych i środowiskowych. Wielu naszych uczniów ma trudną sytuację rodzinną. Wiąże się to ściśle m.in. z przemianami w życiu współczesnej rodziny. Coraz częściej obserwujemy, że rodzice mają duże trudności w zapewnieniu odpowiedniej kontroli nad funkcjonowaniem dzieci poza szkołą oraz w zorganizowaniu swoim pociechom atrakcyjnych form spędzenia czasu wolnego.

Wymaga to rozszerzenia zadań wychowawczych na krąg spraw związanych z funkcjonowaniem uczniów po zajęciach edukacyjnych. Sądzę, że szkoła powinna być terenem różnorodnej, wszechstronnej aktywności uczniów, wykraczającej daleko poza czynności lekcyjne.

Pozalekcyjna praca z młodzieżą sprzyja pełniejszemu ujawnieniu się osobowości każdego ucznia, jego charakteru, potrzeb i zainteresowań.

Zajęcia pozalekcyjne służą właśnie zaspokajaniu szeregu potrzeb psychospołecznych, bardzo ważnych z wychowawczego punktu widzenia.

Myślę tu szczególnie o potrzebie realizacji zainteresowań, potrzebie kontaktów uczuciowych (takich jak koleżeństwo, przyjaźń), potrzebie poczucia własnej wartości i uznania, przeżyć emocjonalnych (przygód), o potrzebie współuczestnictwa w wybranym gronie osób i in.

Aby rozwój młodego człowieka przebiegał harmonijnie, powinien on mieć zabezpieczone wymienione potrzeby. Nie każda rodzina jest w stanie prawidłowo zapewnić swojemu dziecku zaspokajanie tych potrzeb, dlatego tym większego znaczenia nabiera pomoc szkoły w tym zakresie.

Na zajęciach pozalekcyjnych młodzież kształtuje swoje przekonania, nawyki, sposób bycia, poznaje otaczającą ją rzeczywistość, uczy się pełnićżne role społeczne, ale jednocześnie regeneruje siły np. w sportowych konkurencjach. Bardzo ważną grupę zajęć pozalekcyjnych stanowią również te, których głównym celem jest wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów napotykających na poważne trudności w tym zakresie, a także różnego rodzaju zajęcia terapeutyczne.

Wśród normalnie rozwijających się uczniów nie ma takich, którzy nie mogliby osiągnąć istotnego sukcesu, w którymś z wielu rodzajów zajęć. Dlatego też szeroko rozbudowana działalność pozalekcyjna może i powinna stwarzać każdemu uczniowi szansę na odnalezienie swojego miejsca w wielu możliwych do wyboru dziedzinach aktywności.

Dzięki przemyślanej organizacji kompleksu różnorodnych zajęć szkoła może być coraz bardziej lubiana przez młodzież , bliższa im, a także wszechstronniej i efektywniej wychowująca. Zajęcia pozalekcyjne spełniając określone funkcje opiekuńcze, muszą być tak zorganizowane, aby objęły w miarę możliwości wszystkich uczniów, którzy pozbawieni są właściwej opieki wychowawczej poza lekcjami. Zajęcia te powinny być ponadto dostosowane do różnych potrzeb i upodobań uczniów w zależności od ich wieku i wielu obiektywnych sytuacji, w których się znajdują. Tak więc praca pozalekcyjna z dziećmi o różnych predyspozycjach powinna obejmowaćżne rodzaje zajęć, odpowiednie dla poszczególnych grup uczniów.

Nasi uczniowie mogą uczestniczyć w wielu różnorodnych zajęciach oferowanych w szkole i poza szkołą.

Są to różnego rodzaju łka zainteresowań:

Humanistyczne:

· J. polski

· Historia

· J. angielski

· J. niemiecki

· Teatralne

Matematyczno-przyrodnicze:

· Matematyka

· Fizyka

· Chemia

· Biologia

· Geografia

· Informatyka

Artystyczne:

· Plastyka

· Zespół wokalny

 

Oferta kółek zainteresowań jest bardzo bogata. Każdy uczeń może więc realizować swoje zainteresowania na odpowiednich dla siebie zajęciach. Ponadto dużą popularnością cieszą się wśród naszych uczniów również różnego rodzaju zajęcia sportowe, które odbywają się na terenie szkoły:

· Piłka siatkowa

· Piłka koszykowa

· Piłka ręczna

· Piłka nożna

Są też tacy, którzy realizują swoje zainteresowania i marzenia poprzez pracę w samorządzie szkolnym, w gazetce szkolnej „SZPILA” czy w Szkolnym Klubie Europejskim „GIMEUROPA”.

Niektórzy wśród naszych uczniów uczestniczą również w różnych zajęciach organizowanych poza szkołą. Są to:

· Zajęcia sportowe w klubach

· Nauka gry na instrumentach muzycznych

· Kursy języków obcych

· żnorodne zajęcia organizowane przez 2 miejscowe parafie

· Zajęcia artystyczne w Domu Kultury

· Jazda konna

W ofercie zajęć nie można pominąć tych, które są adresowane głównie do uczniów mających różnego rodzaju problemy osobiste(dotyczące nauki, czy też przeżyć, emocji).

Wielu uczniów uczestniczy w różnorodnych zajęciach terapeutycznych organizowanych na terenie szkoły. Są to m.in.:

· Zajęcia wyrównujące braki wiedzy i umiejętności

· Indywidualna pomoc w nauce, oferowana uczniom mającym szczególne trudności w przyswajaniu wiedzy

· Zajęcia wychowawcze prowadzone przez pedagoga szkolnego

Wielu naszych uczniów czas po lekcjach spędza w świetlicy i bibliotece szkolnej. Mogą oni liczyć na fachową opiekę, ciekawe zajęcia i pomoc w odrabianiu lekcji oferowaną przez zatrudnionych tam pedagogów.

Przeprowadziłam sondaż wśród grupy uczniów naszej szkoły. Zadałam im pytania dotyczące uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych.

Oto podsumowanie tego sondażu:

v Bardzo wielu uczniów uczestniczy w różnych zajęciach pozalekcyjnych.

v Większość z nich bierze udział w zajęciach organizowanych na terenie naszej szkoły. Niektórzy uczniowie uczestniczą w wielu formach zajęć odbywających się w różnych miejscach poza szkołą.

v Do udziału w zajęciach pozalekcyjnych skłania ich możliwość rozwijania zainteresowań. Inni uważają, że jest to dobry sposób na miłe spędzenie wolnego czasu.

v Zdecydowana większość twierdzi, że uczestniczy w nich aktywnie.

v Uczniowie wypowiedzieli się, że na zajęciach pozalekcyjnych szczególnie lubią zdobywać nowe umiejętności.

v Udział w zajęciach sprawia, że są bardziej pewni siebie i swoich możliwości.

v Spora liczba uczniów sądzi, że biorąc w tych zajęciach udział ma większą możliwość zwrócenia na siebie uwagi osób, na których im zależy.

v Niektórzy stwierdzili, że zajęcia pozalekcyjne mają korzystny wpływ na ich wyniki w nauce.

v Wszyscy uczniowie uczestniczący w zajęciach pozalekcyjnych wypowiedzieli się, że lubią spotykać się z rówieśnikami, którzy również biorą udział w tych zajęciach.

v Bardzo pozytywny jest także stosunek rodziców do zajęć pozalekcyjnych, na które uczęszczają ich dzieci. Duża grupa uczniów wypowiedziała się, że to właśnie rodzice zachęcają ich do udziału w tych zajęciach.

Podsumowując, mogę stwierdzić, że różnorodne zajęcia pozalekcyjne dają uczniom możliwość miłego i bezpiecznego spędzenia czasu wolnego, a przede wszystkim rozwijania indywidualnych zainteresowań i uzdolnień.

Młodzieży, która ma różne problemy i trudności, odpowiednie dla niej zajęcia dają szansę wyrównywania braków, nadrobienia zaległości, rozwiązania problemów.

Bogata oferta zajęć pozalekcyjnych adresowana jest oczywiście do wszystkich chętnych uczniów. Szczególnie jednak ważna jest dla tych, którym dom rodzinny nie może z różnych powodów zagwarantować zaspokajania wielu ważnych potrzeb psychicznych.

Dobra szkoła zapewnia nie tylko zajęcia lekcyjne na wysokim poziomie, ale także szeroką gamę zajęć pozalekcyjnych. U nas każdy uczeń może rozwijać swoje zainteresowania i hobby, realizować pasje lub choćby ciekawie spędzać czas.