Przedstawienia – skąd my to znamy?

Opracowała Agata Goszczyńska nauczyciel języka angielskiego

w

Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie

Stało się tradycją, że w naszej szkole organizujemy wraz z nauczycielami języka angielskiego oraz języka niemieckiego przedstawienia teatralne , cieszące się wielkim zainteresowaniem wśród młodzieży. Czynimy to na zajęciach pozalekcyjnych , które są istotnym elementem procesu dydaktyczno wychowawczego szkoły. Taka forma pracy poszerza nie tylko umiejętności językowe uczniów, ale jest jednocześnie doskonałą zabawą w teatr, zabawą, która pozwala na zwiększenie aktywnego kontaktu z językiem angielskim i zastosowanie w sposób bezpośredni oraz ciekawy tego, co uczeń nauczył się na zajęciach lekcyjnych.

W ubiegłym roku szkolnym z Okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka została pod moim kierunkiem oraz kierunkiem pań Agnieszki Miszewskiej i Dominiki Suchacz przygotowana anglojęzyczna wersja bajki pt. ,, Piękna i Bestia

W bieżącym roku szkolnym 6.01.2006 w dniu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy przenieśliśmy naszych uczniów do czasów starożytnych, gdzie narodził się Jezus Chrystus. Osiągnęliśmy to dzięki anglojęzycznej wersji przedstawienia jasełkowego . Ciekawostką był fakt , iż cały scenariusz został napisany wierszem. W ramach integracji naszej pajęczańskiej młodzieży zaprosiliśmy na imprezę uczniów ze Szkoły Podstawowej oraz z Zespołu Szkół w Pajęcznie, a co bardzo istotne uczniowie ci brali udział w akcji charytatywnej Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która to co roku organizowana jest w naszej szkole.

W obu tych przedstawieniach brali udział uczniowie z większymi oraz mniejszymi kompetencjami językowymi. Możliwość wypowiedzenia kilku, a może tylko jednego zdania działała na nich niezwykle motywująco co znacznie zwiększa zaangażowanie w naukę języka angielskiego. Częste powtarzanie słów i struktur gramatycznych przyczyniło się do tego, że uczniowie biorący udział w przedstawieniu byli w stanie odtwarzać rolę swoich kolegów i koleżanek. Ujawniły się tutaj również talenty artystyczne niektórych uczniów, a zaprojektowane stroje świadczyły o tym, iż bardzo dobrze poruszają się oni w starożytnym świecie kultury i sztuki. Wkład pracy poszczególnych uczniów w przygotowanie przedstawienia znalazł swoje odzwierciedlenie w ocenach wpisanych do dzienników lekcyjnych. By jednak można było realizować za pomocą przedstawienia cele dydaktyczne przy doborze repertuaru uwzględniłyśmy dwa podstawowe warunki, a mianowicie język przedstawienia był dostosowany do poziomu językowego reprezentowanego przez uczniów aktorów, a akcja sztuki była zrozumiała dla audytorium.

Opracowała Agata Goszczyńska