Konspekt zajęć edukacyjnych z języka polskiego przeprowadzonych przez
Alinę Popiel w klasie I gimnazjum


Temat: Otwórzmy głowy na frazeologię - rzut oka na wyrażenia, zwroty i frazy


Cele zajęć:


- wprowadzenie pojęć: "wyrażenie", "zwrot", "fraza",
- kształcenie sprawności uczniów, umiejętności redagowania tekstów z użyciem frazeologizmów,
- uświadomienie uczniom potrzeby bogacenia słownictwa, świadomego posługiwania się polszczyzną, dbałości o żywość, barwność wypowiedzi,
- doskonalenie umiejętności korzystania ze słownika frazeologicznego i słownika języka polskiego,
- wdrażanie uczniów do rozumienia przenośnego sensu wypowiedzi, kształcenie umiejętności kluczowych - planowania i organizowania własnej pracy, współdziałania w zespole, rozwiązywania problemów w twórczy sposób.

Metody: ćwiczenia praktyczne, gry dramatyczne


Formy: praca w grupach, praca indywidualna


Środki i pomoce dydaktyczne:


- słowniki: frazeologiczny, języka polskiego,
- koperty z zadaniami dla pięciu grup, plastyczne konkretyzacje frazeologizmów,
- karty pracy dla każdego ucznia.

L.p. Przebieg zajęć edukacyjnych Kształcone umiejętności
1. Wprowadzenieˇ
  • Uświadomienie uczniom celów lekcji.
  • Odczytanie przez nauczyciela tekstu "Wielkie porządki".
  • Badanie stopnia rozumienia tekstu przez uczniów.
  • Przypomnienie przez uczniów (z pomocą nauczyciela) pojęć: "frazeologizm", "frazeologia".
  • Wskazywanie związków frazeologicznych występujących w opowiadaniu, wyjaśnianie ich znaczenia (w razie potrzeby uczniowie korzystają ze słowników).
  • aktywne słuchanie, praca z tekstem- wskazywanie fraz., wyjaśnianie ich znaczenia, rozumienie przenośnego sensu wypowiedzi, efektywne, sprawne posługiwanie się słownikami
    2.
  • Wprowadzenie przez nauczyciela pojęć: "wyrażenie, zwrot, fraza" (unaocznienie, przykład).
  • Prezentacja plansz z plastycznymi konkretyzacjami związków frazeologicznych, wymienianie przez uczniów frazeologizmów i wyjaśnianie ich znaczenia.
  • aktywne słuchanie, odczytywanie ikonograficznych konkretyzacji frazeologizmów
    3.
  • Ćwiczenia praktyczne (załącznik nr 2). Uczniowie pracują w pięciu grupach dobranych losowo. Efekty pracy grupy prezentuje jej lider; nauczyciel sprawdza wyniki pracy grup, uczniowie pod jego kierunkiem dokonują ewentualnych poprawek zredagowanych przez siebie tekstów (ćw. 11)
  • Planowanie i organizowanie własnej pracy (ćw. 1-11), wykorzystanie i prezentacja efektów własnej pracy, wiedzy oraz umiejętności (ćw. 1-11), komunikowanie się z zespołem, (ćw. 1-11), efektywne posługiwanie się słownikami, rozwiązywanie problemów w twórczy sposób (ćw. 5 i 9), przełamanie onieśmielenia (ćw. 5 i 9), umiejętne wykorzystanie zdobytej wiedzy (ćw. 7 i 3), doskonalenie umiejętności charakteryzowania postaci (ćw. 8)
    4. Podsumowanie zajęćˇ
  • Podsumowanie i ocena pracy poszczególnych grup przez nauczyciela.
  • Rozdanie kart pracy indywidualnej (załącznik nr3), które uczniowie wpinają do zeszytu przedmiotowego-badanie stopnia przyswojenia wiedzy oraz sprawności językowej uczniów; prezentacja wyników.
  • Omówienie pracy domowej (do wyboru) uwzględniającej różnice w uzdolnieniach i zainteresowaniach poszczególnych uczniów.
  • wykorzystanie zdobyte wiedzy


    ZAŁĄCZNIK NR 1 DO KONSPEKTU

    WIELKIE PORZĄDKI

    Szklana pogoda zwykle nie nastrajała Adama do tytanicznej pracy. Nudził się jak mops, ale nie biegł na złamanie karku,by oczyścić stajnię Augiasza - swój pokój.
    Wiedział jednak, że mama nie będzie patrzyła przez palce na artystyczny nieład (jak Adam zwykł określać bałagan w swym pokoju) i urządzi mu scenę.
    Znali się przecież na wylot - trzynaście lat życia pod jednym dachem to nie przelewki. Strzeżenie jak źrenicy oka bastionu niezależności brało w łeb. Mama z olimpijskim spokojem egzekwowała od pierworodnego syna posłuszeństwo. Musiał więc godzić się z sytuacją, brał się w garść i z ciężkim sercem, żółwim krokiem szedł do swojego pokoju, by jako tako uporządkować swoją twierdzę.
    Dzisiaj było zupełnie inaczej - nie potrzebował maminej "pomocy". Po śniadaniu popędził jak na skrzydłach do swojego pokoju. Rozpierała go energia. Z zakompleksionego Adama, ciepłe kluski, przeobraził się w Adama pięknego jak Apollo, mądrego jak Atena, silnego jak Herkules. Rzucił okiem na wnętrze jak po przejściu tornada. Uśmiechnął się od ucha do ucha i wziął do pracy. Książki zajęły należne im miejsce w regale, śmiecie w koszu, a rozrzucone, oczywiście nieartystycznie, w dziwnych miejscach części Adamowej garderoby spoczęły w szafce. Po kilkunastu minutach - mucha nie siada - było jak w pudełeczku.
    Ugodzony strzałą Amora Adam - dziecko szczęścia - czekał z bijącym sercem na wizytę... Ewy.
    Tekst: A. Popiel

    ZAŁĄCZNIK NR 2 DO KONSPEKTU

    Ćwiczenie 1
    Połączcie przymiotniki z grupy /A/ z rzeczownikami z grupy /B/, tworząc poprawne wyrażenia frazeologiczne.
    A B
    słona
    wilczy
    gołębie
    sokoli
    krecia
    kurze
    kwaśna
    ptasi
    apetyt
    móżdżek
    łapki
    robota
    cena
    serce
    mina
    wzrok

    Ćwiczenie 2
    Podane wyrażenia frazeologiczne /A/ połącz z odpowiednimi wyjaśnieniami ich znaczenia /B/
    A B
    gwóźdź programu
    róg obfitości
    musztarda po obiedzie
    groch z kapustą
    urwanie głowy
    burza w szklance wody
    kość niezgody
    przyczyna nieporozumienia
    bałagan, chaos
    atrakcja, sensacja programu
    rzecz spóźniona
    niewyczerpane zasoby czegoś
    niepoważna, błaha awantura
    wielkie zamieszanie

    Ćwiczenie 3
    Co znaczą frazeologizmy powstałe pod wpływem Biblii?
    zakazany owoc- ...................................
    salomonowy wyrok- .................................
    kainowe znamię- ...................................
    wieści hiobowe- ...................................
    syn marnotrawny- ..................................

    Ćwiczenie 4a
    Utwórz poprawne zwroty frazeologiczne, łącząc wyrazy z grupy A/ z wyrazami z grupy B/

    A B
    pójść
    trafić
    igrać
    szukać
    wziąć się
    spocząć
    myśleć
    nawarzyć
    w garść
    na laurach
    ze świecą
    z deszczu pod rynnę
    z torbami
    z ogniem
    piwa
    o niebieskich migdałach

    Ćwiczenie 4b
    Uzupełnij zdania zwrotami frazeologicznymi wybranymi z ćwiczenia 4a.
  • Przestań dramatyzować, ....................................................... i zacznij się uczyć. Do końca semestru zostało jeszcze dużo czasu, więc zdążysz poprawić oceny.
  • Takiego to ........................................................ . Nie dość, że potrafi wszystko zrobić i załatwić, to jeszcze dobrze zarabia..
  • ....................................................., a nie o lekcji i o tym, co teraz mówimy.
  • ....................................................., to je teraz wypij.
  • Jeśli ciągle będziesz wyciągał ode mnie pieniądze, to niebawem .................................................. .
  • Nie ............................................, bo będziesz płakał.
  • ..................................................., przestałeś się uczyć, więc nie oczekuj ode mnie, że będę pobłażliwa.
  • ..................................................., przeprowadzając się do domu, w którym dach przecieka i tynk odpada ze ścian.
    Ćwiczenie 5
    Wypiszcie ze słownika frazeologicznego lub słownika języka polskiego po trzy zwroty z podanym czasownikiem. Wyjaśnijcie pisemnie ich znaczenie. Zaprezentujcie pantomimicznie pozostałym grupom wybrany zwrot.
    Grupa I - "mieć"
    Grupa II - "iść" Grupa III - "stanąć"
    Grupa IV - "brać"
    Grupa V - "robić"
    Ćwiczenie 6
    Poniższe absurdalne zdania są połączeniem znanych przysłów. Których?
    Kto rano wstaje, ten się śmieje. .............................................................................
    Czego oczy nie widzą, tego Jan nie będzie umiał. .................................................. ..............................................................................
    Jedna jaskółka, toby nóżki nie złamała. .................................................................

    Ćwiczenie 7
    Uzupełnijcie tabelę.
    Cytat Autor Tytuł utworu
    Szlachetne zdrowie,
    Nikt się nie dowieJako smakujesz,
    Aż się zepsujesz.
    . .
    Jakoby też rok bez wiosny mieć chcieli,
    Którzy chcą, żeby młodzi nie szaleli.
    . .
    Dla ciebie zjadłe smakują trucizny,
    Dla ciebie więzy, pęta nie zelżywe.
    . .
    Padła nieżywa,
    Tak zdrajcom bywa.
    . .
    Gościu, siądź pod mym liściem, a
    Odpoczni sobie!
    . .
    Zna proporcją, mocium panie. . .
    Jam był wolny, dziś w klatce- i dlatego płaczę. . .
    Jeśli nie chcesz mojej zguby,
    Krokodyla daj mi luby.
    . .

    Ćwiczenie 8
    Dobierzcie frazeologizmy, które mogą się odnosić do bohaterów "Zemsty" - Cześnika Raptusiewicza i Rejenta Milczka.
    "w gorącej wodzie kąpany" ........................................................
    "cicha woda" ..............................................................................
    "ciepłe kluski" .............................................................................
    "żywe srebro" ..............................................................................
    "ma węża w kieszeni" .................................................................
    "kopie pod kimś dołki" ...............................................................

    Ćwiczenie 9
    W jakich sytuacjach można użyć następujących fraz. Przygotujcie w grupie krótką scenkę dramatyczną, w której zastosujecie jeden z cytatów.
    Pan każe, sługa musi. (A. Mickiewicz "Pani Twardowska" Kończ...waść! ... wstydu...oszczędź! (H. Sienkiewicz "Potop" I ty, Brutusie, przeciwko mnie! (Juliusz Cezar) Czas to pieniądz.(B. Franklin)
    Ćwiczenie 10
    Grupa I
    Podajcie trzy związki frazeologiczne ( wyrażenia, zwroty), w których występują nazwy owoców.
    Grupa II
    Podajcie trzy związki frazeologiczne ( wyrażenia, zwroty), w których występują nazwy warzyw.
    Grupa III
    Podajcie trzy związki frazeologiczne ( wyrażenia, zwroty), w których występują nazwy zwierząt.
    Grupa IV
    Podajcie trzy związki frazeologiczne ( wyrażenia, zwroty), w których występują nazwy przedmiotów.
    Grupa V
    Podajcie trzy związki frazeologiczne ( wyrażenia, zwroty), w których występują liczebniki.

    Ćwiczenie 11
    Zredagujcie krótki, spójny, zabawny tekst, w którym wykorzystacie przynajmniej sześć wybranych frazeologizmów.

    Załącznik nr 3 (karta pracy, którą wkleja do zeszytu)
    TEMAT: Otwórzmy głowy na frazeologię - rzut oka na zwroty, wyrażenia, frazy.
    DLA CHĘTNYCH: Zredaguj krótkie wypracowanie (13-16 zdań) na jeden z wybranych tematów. Korzystaj ze słownika frazeologicznego lub słownika języka polskiego. Bądź dowcipny/a/. Pisz barwnie, unikając powtórzeń.
    1. Opisz sylwetkę kolegi - sportowca. W swej wypowiedzi zastosuj wybrane frazeologizmy.
    2. Napisz z humorem swoją autocharakterystykę, wykorzystując w niej odpowiednie frazeologizmy.
    3. Napisz list do koleżanki /kolegi/, w którym humorystycznie przedstawisz wydarzenie z życia swojej klasy. Zastosuj wybrane frazeologizmy.
    4. Ułóż opowiadanie na dowolny temat, wykorzystując frazeologizmy związane z wyrazem "głowa" /lub: "ręka", lub: "oko", lub: "noga", lub: "język"/.
    ZADANIA DLA WSZYSTKICH:
    1.Nazwij frazeologizmy (zwroty, wyrażenia ,frazy )
  • czarna owca
  • gołębie serce \ to............................
  • cięty język
  • potulny jak baranek
  • dać nogę
  • wziąć się w garść to.............................
  • być na świeczniku§
  • znaleźć się w labiryncie
  • Kto pyta, nie błądzi.
  • Eureka!/Archimedes/ to.......................
  • Jaki pan, taki kram.
  • Idź, serdeńko, bo cię trzepnę./A. Fredro/
    2.Podane wyrażenia wyjaśnij za pomocą pojedynczego wyrazu.
  • biały kruk - rzadkość /lub unikat/
  • słaba płeć -.................................
  • kapuściana głowa - ..............................
  • druga połowa - .....................................
  • czerwona planeta - ................................
  • srebrny glob -.......................................
  • czarny kontynent -.....................................
  • Rozmiar: 42010 bajtów
    Litery z oznaczonych pól utworzą trzywyrazowe hasło.
    Brzmi ono (wpisz je):........................................
    Wyjaśnij znaczenie ostatniego słowa hasła:
    ...........................................................................................
    4.Utwórz zwroty frazeologiczne z podanych wyrazów. Następnie ułóż trzy zdania z wybranymi frazeologizmami.
    stawać ......................................................................
    mącić Rozmiar: 853 bajtów głowa .............................................................................
    wbić ............................................................................
    rzucać się .............................................................................
    rzucić Rozmiar: 853 bajtówoko .............................................................................
    kłuć ..............................................................................
    wodzić.............................................................................
    utrzeć Rozmiar: 853 bajtów nos ..............................................................................
    uśmiechać się ..............................................................................
    cedzić ..............................................................................
    dzwonićRozmiar: 853 bajtów zęby ............................................................................
    zgrzytać .............................................................................
    strzępić ..............................................................................
    ciągnąć Rozmiar: 853 bajtów język ........................................................................
    wziąć ..............................................................................
    trzymać ...........................................................................
    nosić Rozmiar: 853 bajtów ręka ...........................................................................
    pójść ...........................................................................
  • ........................................................................................................
  • ........................................................................................................
  • .........................................................................................................
  • .........................................................................................................
    5.Uzupełnij podane przysłowia:
    Kto rano wstaje, ................................................................
    Gdzie dwóch się bije, ...........................................................
    Ten się śmieje, ................................................................ .
    Kto nie ma w głowie, ............................................................
    Kruk krukowi ....................................................................