L.p. | Przebieg zajęć edukacyjnych | Kształcone umiejętności |
1. | Wprowadzenieˇ
|
aktywne słuchanie, praca z tekstem- wskazywanie fraz., wyjaśnianie ich znaczenia, rozumienie przenośnego sensu wypowiedzi, efektywne, sprawne posługiwanie się słownikami |
2. |
|
aktywne słuchanie, odczytywanie ikonograficznych konkretyzacji frazeologizmów |
3. |
|
Planowanie i organizowanie własnej pracy (ćw. 1-11), wykorzystanie i prezentacja efektów własnej pracy, wiedzy oraz umiejętności (ćw. 1-11), komunikowanie się z zespołem, (ćw. 1-11), efektywne posługiwanie się słownikami, rozwiązywanie problemów w twórczy sposób (ćw. 5 i 9), przełamanie onieśmielenia (ćw. 5 i 9), umiejętne wykorzystanie zdobytej wiedzy (ćw. 7 i 3), doskonalenie umiejętności charakteryzowania postaci (ćw. 8) |
4. | Podsumowanie zaję㎠|
wykorzystanie zdobyte wiedzy |
A | B |
słona wilczy gołębie sokoli krecia kurze kwaśna ptasi |
apetyt móżdżek łapki robota cena serce mina wzrok |
A | B |
gwóźdź programu róg obfitości musztarda po obiedzie groch z kapustą urwanie głowy burza w szklance wody kość niezgody |
przyczyna nieporozumienia bałagan, chaos atrakcja, sensacja programu rzecz spóźniona niewyczerpane zasoby czegoś niepoważna, błaha awantura wielkie zamieszanie |
A | B |
pójść trafić igrać szukać wziąć się spocząć myśleć nawarzyć |
w garść na laurach ze świecą z deszczu pod rynnę z torbami z ogniem piwa o niebieskich migdałach |
Cytat | Autor | Tytuł utworu |
Szlachetne zdrowie, Nikt się nie dowieJako smakujesz, Aż się zepsujesz. |
. | . |
Jakoby też rok bez wiosny mieć chcieli, Którzy chcą, żeby młodzi nie szaleli. |
. | . |
Dla ciebie zjadłe smakują trucizny, Dla ciebie więzy, pęta nie zelżywe. |
. | . |
Padła nieżywa, Tak zdrajcom bywa. |
. | . |
Gościu, siądź pod mym liściem, a Odpoczni sobie! |
. | . |
Zna proporcją, mocium panie. | . | . |
Jam był wolny, dziś w klatce- i dlatego płaczę. | . | . |
Jeśli nie chcesz mojej zguby, Krokodyla daj mi luby. |
. | . |
DLA CHĘTNYCH: Zredaguj krótkie wypracowanie (13-16 zdań) na jeden z
wybranych tematów. Korzystaj ze słownika frazeologicznego lub słownika
języka polskiego. Bądź dowcipny/a/. Pisz barwnie, unikając
powtórzeń. 1. Opisz sylwetkę kolegi - sportowca. W swej wypowiedzi zastosuj wybrane frazeologizmy. 2. Napisz z humorem swoją autocharakterystykę, wykorzystując w niej odpowiednie frazeologizmy. 3. Napisz list do koleżanki /kolegi/, w którym humorystycznie przedstawisz wydarzenie z życia swojej klasy. Zastosuj wybrane frazeologizmy. 4. Ułóż opowiadanie na dowolny temat, wykorzystując frazeologizmy związane z wyrazem "głowa" /lub: "ręka", lub: "oko", lub: "noga", lub: "język"/. |
ZADANIA DLA WSZYSTKICH: 1.Nazwij frazeologizmy (zwroty, wyrażenia ,frazy ) 2.Podane wyrażenia wyjaśnij za pomocą pojedynczego wyrazu. |
Litery z oznaczonych pól utworzą trzywyrazowe hasło. Brzmi ono (wpisz je):........................................ Wyjaśnij znaczenie ostatniego słowa hasła: ........................................................................................... |
4.Utwórz zwroty frazeologiczne z podanych wyrazów. Następnie ułóż trzy
zdania z wybranymi frazeologizmami. stawać ...................................................................... mącić wbić ............................................................................ rzucać się ............................................................................. rzucić ![]() kłuć .............................................................................. wodzić............................................................................. utrzeć ![]() uśmiechać się .............................................................................. cedzić .............................................................................. dzwonić ![]() zgrzytać ............................................................................. strzępić .............................................................................. ciągnąć ![]() wziąć .............................................................................. trzymać ........................................................................... nosić ![]() pójść ........................................................................... 5.Uzupełnij podane przysłowia: Kto rano wstaje, ................................................................ Gdzie dwóch się bije, ........................................................... Ten się śmieje, ................................................................ . Kto nie ma w głowie, ............................................................ Kruk krukowi .................................................................... |