Home Wydarzenia 2009-10

Wydarzenia 2009-10

Wydarzenia - rok szkolny 2009/2010


Nauczyć, jak się uczyć

Podsumowanie projektów współfinansowanych przez unię Europejską w ramach Europejskiego funduszu Społecznego realizowanych w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie.

30 czerwca bieżącego roku szkolnego w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie zakończy się realizacja 8 projektów sfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Strukturalnego. Przez cztery miesiące w poszczególnych zespołach klasowych realizowane były następujące projekty:

- „Piękny umysł”,

- „Mądry gimnazjalista”,

- „Siła pamięci”,

- „Odkrywamy możliwości umysłu”,

- „Potęga umysłu”,

- „Wierzę, że potrafię”,

- „Potrafię”,

- „Rozwijamy intelekt”.

Głównym założeniem przedsięwzięcia było wdrożenie autorskiego programu „Odkryj intelekt gimnazjalisty”, a co za tym idzie podniesienie poziomu koncentracji, sprawności umysłu młodzieży, poznanie technik autoprezentacji i świadomego kontrolowania procesu uczenia oraz wzrost asertywności.

W ramach programu odbyły się także warsztaty dla rodziców, którzy poznali nowoczesne techniki uczenia się, by móc wspierać swoje dzieci w ich indywidualnym rozwoju. Trenerki Akademii Pięknego Umysłu uświadomiły rodzicom, że ludzie uczą się na różne sposoby. Poznali style osobowości mające wpływ na sposób nauki, dowiedzieli się, jak uczy się wzrokowiec, słuchowiec, dotykowiec czy kinestetyk. Zgłębili także tajemnice budowy ludzkiego mózgu dotyczące sposobów uaktywniania obu półkul w procesie uczenia się.

24 czerwca z udziałem uczniów odbyła się konferencja podsumowująca projekty. Reprezentanci poszczególnych grup przedstawili spostrzeżenia i refleksje dotyczące przebiegu zajęć. Zgodnie twierdzili, że poszerzyli swoje możliwości w zakresie pamięci, koncentracji uwagi, spostrzegawczości, rozumienia i myślenia. Wystąpienia przed kamerą i społecznością szkolną potwierdziły, że opanowali trudną sztukę autoprezentacji, stali się bardziej otwarci i kreatywni. Nabrali pewności w wyrażaniu poglądów i przedstawianiu opinii. Potrafią być asertywni, jednocześnie okazując szacunek dla uczuć innych osób.

Zwieńczeniem wszystkich projektów była konferencja końcowa z udziałem rodziców, która zbiegła się z zakończeniem roku szkolnego i uroczystym pożegnaniem klas trzecich.

Pełne zaangażowaniu wszystkich uczestników przyczyniło się do zrealizowania zamierzeń projektu. Satysfakcjonujące są opinie uczniów oraz wyniki testów końcowych, które potwierdzają, że dzięki poznanym technikom efektywnego uczenia się zdobywanie wiedzy stało się łatwiejsze, a tym samym przyjemniejsze.

Anna Lebioda
Elżbieta Woźniak

Pajęczno, 25 czerwca 2010 r.



25 czerwca 2010 zakończenie roku szkolnego 2009/2010 - zobacz


OPOWIADANIE UCZENNICY KLASY IIIB – KASI ŚCIGAŁY NAGRODZONE PRZEZ

POLSKI KOMITET OLIMPIJSKI


Uczennica klasy 3b Publicznego Gimnazjum w Pajęcznie Katarzyna Ścigała została laureatką XX Ogólnopolskiego Konkursu im. Jana Parandowskiego na opowiadania olimpijskie. Opowiadanie „Biegnijmy do gwiazd” jako jedno z ośmiu w kategorii gimnazjalnej zostało docenione przez jury, a Kasia w ramach nagrody konkursowej weźmie udział w Międzynarodowym Olimpijskim Obozie Młodzieżowym „Wszyscy jesteśmy jedną drużyną” organizowanym przez Słowacki Komitet Olimpijski w Piestanach na Słowacji.
Uroczystość podsumowania konkursu odbyła się 15 czerwca 2010 r. w nowoczesnym budynku Centrum Olimpijskiego w Warszawie. Kasia wraz ze swoją polonistką - Grażyną Trzeciak uczestniczyła w ceremonii rozdania nagród i dyplomów. Wręczył im je osobiście Prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego Andrzej Krzesiński. Splendoru imprezie dodała obecność wielu polskich olimpijczyków i przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Sejmu RP.Organizatorzy przygotowali dla młodzieży wiele niespodzianek takich jak zwiedzanie Muzeum Sportu i Turystyki, wycieczka po Warszawie Kolejką Staromiejską i obiad w warszawskiej restauracji Hubertus & Elio w centrum miasta.
Ogólnopolski Konkurs im. Jana Parandowskiego na opowiadania olimpijskie organizowany jest od 1989 roku przez Polski Komitet Olimpijski (dawniej przy współudziale Ministerstwa Edukacji Narodowej, obecnie Ministerstwa Sportu i Turystyki, i Kuratoriów Oświaty). Uczestniczą w nich dzieci i młodzież szkół podstawowych i gimnazjów. W konkursie corocznie bierze udział kilkuset uczniów z całej Polski. Spośród nich wyłania się kilkunastu laureatów. Do roku 2009, jak podaje PKOL, do konkursów zgłoszono ok. 13.000 opowiadań.Patronem medialnym konkursu jest najstarsze polskie wydawnictwo dla młodzieży "Płomyczek". W każdym numerze pisma prezentowane są opowiadania laureatów kolejnych edycji konkursu. Wyniki konkursu podaje również "Magazyn Olimpijski".
Opowiadanie Kasi ukaże się, wzorem lat ubiegłych, wraz z innymi się w specjalnym wydaniu książkowym .
W pracy „Biegnijmy do gwiazd” uczennica Publicznego Gimnazjum w Pajęcznie opowiedziała o radości płynącej z uprawiania sportu, poruszyła problem zmagania się człowieka z własnym ciałem i jego niedoskonałościami. Wrażliwa autorka ukazała również prawdziwą przyjaźń i walkę z przeciwnościami losu.
Oto fragment opowiadania Kasi:
„Naprężone nogi uniosły się i pobiegły. Zaczął się magiczny czas zapomnienia. Cały tłum, jaki go otaczał przestał dla niego istnieć. Ludzie byli, ale jakby zaklęci, jakby czas zatrzymał się i pozostawał tylko tor i on. Do jego uszu nie dochodziły żadne dźwięki, słyszał tylko bicie własnego serca. Starał się panować nad swym oddechem, by nie dopuścić do zachwiania równowagi istniejącej między nim a powietrzem. Stopy raz po raz to unosiły się, to dotykały ziemi. Po chwili tak ulotnej nie czuł gruntu, nie czuł nóg, przebił barierę , która była pomiędzy bólem a siłą.”

 

 

 


 

24 czerwca 2010 - podsumowanie projektów unijnych - zaproszenia - zobacz fotorelację

 


 

1 czerwca 2010 - Dzień Dziecka (fotorelacja)

 


 

14 maja 2010 - koncert z okazji Dnia Matki - zobacz

 


 

5 maja 2010 - akademia z okazji 219 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja   fotorelacja

 


 

kwiecień 2010

Dni Matematyki 2010 w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie

 

Piąta edycja Dni Matematyki w naszej szkole już za nami! - fotorelacja

Jak co roku, w marcu odbywały się w naszej szkole Dni Matematyki. Jest to przedsięwzięcie cykliczne, powtarzające się rokrocznie. Zaangażowani byli uczniowie wszystkich zespołów klasowych. Organizatorami byli nauczyciele matematyki: Aneta Bęben, Iwona Jędrzejewska i Agnieszka Stokowska.

„Matematyka królową nauk” – ta sentencja przyświeca nam podczas każdych Dni Matematyki.

Tegoroczne Dni Matematyki miały głównie na celu uświadomienie młodzieży, że właśnie matematyka rozwija nasze logiczne i przestrzenne myślenie, jest na każdym kroku naszego życia, w dzisiejszych czasach toniemy w liczbach, numerach, zagadkach!

Dni matematyki rozpoczęliśmy 8 marca 2010 ogólnopolskim konkursem matematyczno - przyrodniczym „MIX 2010” organizowanym przez Centrum Edukacji Szkolnej. W konkursie wzięło udział 8 osób.

9 marca odbył się konkurs „JANTAR” dla uczniów klas I i II województwa łódzkiego zorganizowany przez GWO oraz WODN w Sieradzu – etap szkolny.

Do finału z naszej szkoły zakwalifikowało się 5 osób:

1. Aleksandra Plucińska – kl. Ie

2. Marta Kosowska – kl. Id

3. Tomasz Taranek – kl. Ia

4. Sylwester Kotyla – kl. Ia

5. Kinga Szczęsna – kl.IIf

Z kolei 18 marca odbył się Międzynarodowy Konkurs „KANGUR”. W konkursie wzięło udział 14 osób.

Poza tym odbyły się w naszym gimnazjum następujące konkursy:

  • 24 marca 2010r. konkurs dla klas I – „Potyczki logiczne”

W konkursie wzięło udział 15 uczniów.

Zadania miały na celu pokazanie uczniom zastosowanie matematyki w życiu codziennym.

Największą liczbę punktów w tym konkursie uzyskali:

I miejsce – Aleksandra Plucińska kl. Ie

II miejsce – Adam Kozłowski kl. Ic

III miejsce – Adrian Kula kl. Ib

  • 26 marca 2010 dla klas II – odbył się konkurs „Łamigłówki matematyczne”

W konkursie wzięło udział 16 uczniów, którzy zmierzyli się z zadaniami nietypowymi, ciekawymi.

Najlepiej z łamigłówkami radzili sobie:

Kinga Szczęsna z kl. IIf oraz Krzysztof Kostrzewa z kl. IIe, którzy otrzymali ex aequo I miejsce oraz Adam Dłubak z kl. IId – zdobywca II miejsca w tym konkursie.

  • 19 marca 2010r. dla wszystkich klas, tj. I, II i III – odbył się konkurs „Mistrz w Sudoku”

Celem konkursu było: kształcenie spostrzegawczości i logicznego myślenia, wdrażanie do uczciwej rywalizacji, popularyzacja łamigłówek

W konkursie wzięło udział po trzech przedstawicieli z każdej klasy.

MISTRZ SUDOKU KLAS I to Aleksandra Plucińska z klasy Ie.

II miejsce zajęła Kinga Mordal z kl. Ic

III miejsce zajął Adrian Kula z kl. Ib.

A wyróżnienia otrzymali: Edyta Ceglarek – kl. Id oraz Agata Papierz – kl. Ib.

 

MISTRZ SUDOKU KLAS II to Daniel Filak z klasy IIc.

II miejsce zajęła Klaudia Radziwołek z kl. IId

III miejsce zajął Mateusz Dubiński z kl. IIb.

 

MISTRZ SUDOKU KLAS III to Jakub Pęciak z klasy IIIf.

II miejsce zajęła Katarzyna Chłopaś z klasy IIIb

III miejsce zajęła Ewa Szajkowska z klasy IIIe.

A wyróżnienia otrzymali: Izabela Palma i Rafał Stefanek z klasy III c.

 

Do każdego konkursu opracowane były regulaminy. Zaangażowana była w nie cała społeczność szkolna. Przedstawiciele każdego zespołu klasowego reprezentowali swoich kolegów i koleżanki.

Niekonwencjonalna metoda konkursów przyniosła wiele korzyści i satysfakcji dla uczniów.

Zwycięzcy wszystkich konkursów zostali nagrodzeni dyplomami oraz nagrodami rzeczowymi ufundowanymi przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe - wydawca podręcznika "Matematyka z plusem"

 


 

10 - 18 kwietnia 2010 r. - żałoba narodowa

przemówienie p. dyrektor Danuty Skoczylas - zobacz

wpisy do księgi kondolencyjnej - zobacz


Katastrofa wywarła na mnie mieszane uczucia. W pierwszej chwili szok i niedowierzanie. Później nadzieja na ratunek. Dopiero niedawno uświadomiłam sobie, jaka tragedia dotknęła naród Polski…, że utraciliśmy bardzo, bardzo ważnych ludzi w państwie, że Polska została osierocona. Data 10 kwietnia 2010 roku ma teraz potrójne znaczenie: po pierwsze, przypomina nam o strasznej zbrodni, która rozegrała się w 1940 r. w lesie Katyńskim, po drugie przypomina o śmierci naszego papieża rodaka Jana Pawła II , a od soboty przypomina o rozbiciu się samolotu z polską elitą, na pokładzie m.in. z Lechem Kaczyńskim i jego małżonką. Smutek ogarnął cały świat.

-Iza


Katastrofa w Smoleńsku wywołała na mnie ogromny smutek i łzy. Teraz zobaczyłam, co oznacza słowo Katyń, przechodzą po mnie dreszcze strachu.

-Agata kl. I „b”


To co się stało 10 kwietnia 2010 roku, pozostanie zawsze w naszej pamięci. Żegnajcie. Katyń-historia się powtórzyła

-Damian Greliński kl. I „f”


To co wydarzyło się w Smoleńsku dotknęło wszystkich w całym kraju. Zginęła najważniejsza osoba w naszym kraju. Prezydent. Żal, który mamy w sercach, pozostanie na bardzo długo. Świeczki życia, które paliły się przez tyle lat, nagle i niespodziewanie zgasły. Wszystkie wydarzenia zmieniły bieg. Wszystko to, co dobrego Prezydent uczynił dla ojczyzny, teraz doszło do mojej świadomości. Żałoba noszona na ubraniach, na twarzy będzie trwała tylko przez tydzień, ale to, co w sercu, zostanie na bardzo, bardzo długo

-Sylwia Szczęsna I „b”


Ci ludzie nic nie zrobili, bardzo szkoda mi tych ludzi. Jak Pani opowiadała, popłakałam się. Wspominała Pani o łzach, że nie wolno się wstydzić. Oni zginęli za Naszą Ojczyznę.


Po tragedii w Smoleńsku, o której dowiedziałam się około 9:20, czułem się źle, miałem,  mam w sercu wielką rozpacz, to co się stało, było tragicznym momentem w historii Polski, ale także czymś przełomowym w relacjach Polska-Rosja. Jest to okres tragiczny dla wszystkich Polaków, lecz przełomowy w historii mordu katyńskiego.


Czuję smutek, żal, niedowierzanie, uczucie jakby to był sen, jakby to był jakiś żart. To było coś, co nie powinno się wydarzyć. Dlaczego znowu nasz naród cierpi? To zdarzyło się znowu w tym samym miejscu.

PRZEKLĘTY KATYŃ!


Czułam strach przed tym, co będzie dalej. Osamotnienie, bo jesteśmy teraz sierotami. Żal i ból w powodu utracenia kwiatu inteligencji w Polsce.


Jest to trudna sytuacja dla kraju. O tym zdarzeni myślę, że to musiało się stać.


Nie bójmy się ronić łzy. Pokażmy nasze uczucia, to przecież świadczy o nas, jacy jesteśmy. To wielka tragedia, zostaliśmy sami bez najważniejszych osób, które bronią naszej ojczyzny. Wyciągnijmy wnioski: życie jest krótkie, nie wiadomo kiedy nas zabraknie. W tej żałobie pomyślmy o sobie, czy my możemy coś z tego wyciągnąć. Myślę, że to dobry czas, aby pogodzić się z ludźmi, z którymi żujemy źle, naprawić nasze relacje. To strata dla naszej Ojczyzny. Niech spoczywają w pokoju. Zrobili wiele wspaniałego.

 

-Sylwia Bęben

Kl. I „ b”


Gdy włączyłam rano w sobotę telewizję i zobaczyłam, co się stało, to nie mogłam uwierzyć. Na początku myślałam, zę to żart, że to jakieś plotki. Dopiero później zrozumiałam, że to jest prawda. Najbardziej żal mi rodzin ofiar. Wszystkich dzieci, rodziców, córki prezydenta, którzy w jednej chwili stracili bliskich.

-Kasia


Czuję smutek, żal, ból jak po stracie kogoś bliskiego, rozpacz.


Gdy włączyłam telewizję, to zauważyłam, że polski samolot rozbił się w Rosji dokładnie w  Smoleńsku. To był dla mnie cios prosto w serce. Nie mogłam w to uwierzyć.

-Martyna

 


8 kwietnia 2010 r. - warsztaty dla rodziców  prowadzone w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki

8 kwietnia 2010 w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie rozpoczął się cykl warsztatów dla rodziców w ramach realizacji 8 projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

W kwietniowy wtorek rodzice uczniów realizujących projekty "Wierzę, że potrafię – program edukacyjny dla dzieci w wieku gimnazjalnym" i "Rozwijamy intelekt– program edukacyjny dla dzieci w wieku gimnazjalnym " w dwóch grupach poznawali style uczenia się własnych dzieci.

 

Trenerki Akademii Pięknego Umysłu realizującej autorski program „Odkryj intelekt gimnazjalisty” w czasie zajęć uświadomiły rodzicom, że ludzie uczą się na różne sposoby. Odbierając informacje ze świata zewnętrznego, korzystamy ze wszystkich zmysłów, jednak z czasem jeden z nich specjalizuje się lepiej niż pozostałe i to sprawia, że łatwiej nam korzystać z tego właśnie zmysłu przy przyswajaniu nowego materiału.

 

Rodzice poznali style osobowości mające wpływ na sposób nauki, dowiedzieli się, jak uczy się wzrokowiec, słuchowiec, dotykowiec. Niektórzy zapewne zrozumieli, że dziecko, które ciągle się wierci, niekoniecznie jest niegrzeczne tylko prezentuje typ kinestetyczny, a młodzieniec słuchający głośnej muzyki w trakcie uczenia się to zapewne słuchowiec.

 

Innym zagadnieniem poruszanym podczas warsztatów było omówienie właściwości obu półkul mózgowych (lewa odpowiada za werbalne wypowiadanie słów, liczby i liczenie, logikę, analizowanie, prawa zaś za wyobrażenia i marzenia, postrzeganie kształtów, kolorów, rozmiarów i rytm naszego organizmu). Rodzice dowiedzieli się, jak uaktywniać obie półkule w procesie uczenia się.

 

Kolejne warsztaty z pierwszego cyklu będą odbywały się w kolejne wtorki i czwartki kwietnia. Wezmą w nich udział pozostali rodzice uczniów objętych pozostałymi sześcioma projektami.

Drugi i ostatni zarazem cykl spotkań dla rodziców odbędzie się w czerwcowe wtorki i czwartki.

 


 

30 marca 2010 r. - Międzygimnazjalny Konkurs Chemiczny Powiatu Pajęczańskiego

- zobacz

Tegoroczna X edycja konkursu odbyła się w dniu 30.03.2010r. w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie. W konkursie wzięli udział uczniowie z 8 gimnazjów ( w tym z 7 gimnazjów powiatu pajęczańskiego oraz gimnazjum z Osjakowa). Uczestników konkursu było 18.

Konkurs rozpoczął się o godzinie 8.30. Przybyłych uczniów oraz ich opiekunów powitała p. Danuta Skoczylas- dyrektor PG w Pajęcznie, po czym p.Bogusław Hałaczkiewicz- przewodniczący Komisji Konkursowej zapoznał uczestników z przebiegiem zawodów.

Konkurs składał się z dwóch części:

- część pierwsza polegała na rozwiązywaniu przez uczniów testu składającego się z zadań zamkniętych i otwartych ( za tę część można było uzyskać maksymalnie 35 punktów),

- część druga- praktyczna – polegała na wykryciu 4 substancji, czyli dokonaniu analizy, zapisaniu obserwacji, przeprowadzonych czynności oraz równań reakcji ( praca była zespołowa).

Autorem pytań konkursowych był p. Bogusław Hałaczkiewicz- przewodniczący Komisji Konkursowej, a część doświadczalną przygotowała i nadzorowała p.Agnieszka Folentarska- nauczyciel chemii w Zespole Szkół w Pajęcznie. Rolę gospodarza pełniła p. Bożena Maciągowska- nauczyciel chemii w PG w Pajęcznie.

Prace konkursowe sprawdzała komisja w składzie:

  1. Przydacz Elżbieta

  2. Jędrzejska Elżbieta

  3. Kozłowska Jolanta

  4. Krystaszek Grzegorz

  5. Bulkowska Agnieszka

  6. Garbaciak Joanna

  7. Widera Agnieszka

  8. Ptak Jolanta

  9. Folentarska Agnieszka (część laboratoryjną)

Wyniki konkursu przedstawiają się następująco:

-Ostrycharz Mateusz- Siemkowice- 31pkt – I m-ce,

- Kacprzyk Artur- Kiełczygłów- 29,5 pkt.- II m-ce,

- Szczerkowska Maria- Pajęczno-25 pkt- III m-ce,

- Baryczka Łukasz- Pajęczno- 23 pkt- IV m-ce,

- Tokarek Beata – Osjaków-23 pkt- IV m-ce,

- Kotyla Aleksandra- Działoszyn-21 pkt- V m-ce,

- Zolińska Klaudia- Nowa Brzeźnica- 21 pkt- V m-ce,

- Walkiewicz Mateusz- Nowa Brzeźnica- 20 pkt- VI m-ce,

- Kukulska Paulina- Nowa Brzeźnica- VII m-ce,

- Drab Katarzyna- Działoszyn- 15 pkt-VIII m-ce,

- Skalska Magda- Sulmierzyce- 15 pkt- VIII m-ce,

- Chłopaś Katarzyna- Pajęczno- 15 pkt- VIII m-ce,

- Urbaniak Justyna- Osjaków- 14 pkt- IX m-ce,

- Janus Weronika – Nowa Brzeźnica- 10 pkt-X m-ce,

- Garbacz Paulina- Pajęczno- 10 pkt- X m-ce,

- Stefanek Łukasz- Trębaczew- 8,5 pkt- XI m-ce,

- Kozioł Klaudia – Nowa Brzeźnica- 6,5 pkt- XII m-ce,

- Zjawiński Tomasz – Osjaków- 5 pkt- XIII m-ce.

 

W części laboratoryjnej na 35 pkt możliwych do zdobycia najlepsze wyniki uzyskały drużyny:

Siemkowice 25 pkt- I m-ce,

Nowa Brzeźnica- 21 pkt- II m-ce,

Trębaczew- 20 pkt- III m-ce.

Dyrekcja gimnazjum w Pajęcznie oraz p. Bożena Maciągowska jako gospodarze jubileuszowej edycji bardzo dobrze przygotowały całą oprawę konkursu.

Do konkursu przygotowane były 2 sale, w których odbyły się obie części konkursu( pisemna i praktyczna) oraz miejsce, gdzie odbyło się podsumowanie konkursu. Wszystkie miejsca były odpowiednio udekorowane, na co zużyto dużo materiałów dekoracyjnych. Szkoła we własnym zakresie wydrukowała dyplomy dla wszystkich uczestników i podziękowania dla ich opiekunów.

Podczas sprawdzania prac konkursowych młodzież odbyła wycieczkę do zakładu przetwórstwa „Korkus”. Wyjazd odbył się busem wynajętym z biura podróży „Kolumb”.

Po powrocie wszyscy uczestnicy konkursu, ich opiekunowie oraz zaproszeni goście wzięli udział w obiedzie, po którym odbyła się część podsumowująca konkursu.

Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali nagrody książkowe i dyplomy, a ich opiekunowie podziękowania i kwiaty.

Uroczystość podsumowania zaszczyciły swoimi osobami p . Justyna Stochniałek- sekretarz UGiM w Pajęcznie oraz p. Stachera Anna- inspektor oświaty.

Na zakończenie uroczystości młodzież PG w Pajęcznie przedstawiła krótką część artystyczną.

Środki finansowe na zorganizowanie konkursu pochodziły przede wszystkim z Urzędu Gminy i Miasta Pajęczno, jak również ze Starostwa Powiatowego w Pajęcznie oraz z Rady Rodziców Publicznego Gimnazjum w Pajęcznie.

Sprawozdanie sporządziła Bożena Maciągowska


23 marca 2010 r. - Dzień Wiosny  - zobacz

11 marca 2010 r. - inauguracja projektów unijnych  - zobacz

Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie

Publiczne Gimnazjum w Pajęcznie w grudniu 2009 r. złożyło w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi 9 wniosków o dofinansowanie projektów z tzw. małych grantów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX. Działanie 9.5 „Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich”.

8 z nich zakwalifikowano do dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Strukturalnego.

W terminie od 01.03.2010 r. do 30.06.2010 r. będziemy realizować następujące projekty:

  1. Piękny umysł – program edukacyjny dla dzieci w wieku gimnazjalnym”

  2. Mądry gimnazjalista- program edukacyjny dla dzieci w wieku gimnazjalnym”

  3. Siła pamięci- program edukacyjny dla dzieci w wieku gimnazjalnym”

  4. Odkrywamy możliwości umysłu - program edukacyjny dla dzieci w wieku gimnazjalnym”

  5. Potęga umysłu- program edukacyjny dla dzieci w wieku gimnazjalnym”

  6. Wierzę, że potrafię - program edukacyjny dla dzieci w wieku gimnazjalnym”

  7. Potrafię- program edukacyjny dla dzieci w wieku gimnazjalnym”

  8. Rozwijamy intelekt - program edukacyjny dla dzieci w wieku gimnazjalnym”

 

Główną ideą tych projektów jest stworzenie warunków dla rozwoju indywidualnych kompetencji uczniów poprzez realizację programu „Odkryj intelekt gimnazjalisty”, którego celem jest podniesienie poziomu koncentracji, sprawności umysłu młodzieży, poznanie technik autoprezentacji i świadomego kontrolowania procesu uczenia się oraz wzrost asertywności.

Zajęcia prowadzone przez odpowiednio przeszkolonych wychowawców będą odbywały się w 16 grupach – zespołach klasowych w formie zajęć pozalekcyjnych.

Przewidziane są również 2 warsztatowe spotkania z rodzicami uczniów, podczas których rodzice zwiększą swoją wiedzę o nowoczesnych metodach edukacyjnych. Ciekawostką jest zakładany większościowy udział ojców w tych spotkaniach – to oni uzyskali pierwszeństwo uczestniczenia w warsztatach.

 

W ramach projektów zaplanowano również zakup sprzętu niezbędnego do realizacji projektów, który po ich zakończeniu zostanie w szkole (m.in. scena aluminiowa, kamera, aparat fotograficzny, 2 laptopy i komputer).

 

11 marca 2010r. odbędą się konferencje inauguracyjne projektów.

Przedstawienia jasełkowe w wersji anglojęzycznej - tradycja naszej szkoły

 

29 stycznia 2010 roku był w naszym gimnazjum dniem wywiadówek dla rodziców  i  opiekunów- czasem na podsumowanie  efektów półrocznej pracy naszych  gimnazjalistów.

Z tej to okazji nasi wychowankowie postanowili pochwalić się przed rodzicami umiejętnościami językowymi, które zaprezentowali w przedstawieniu jasełkowym w wersji anglojęzycznej w oparciu o ,,Opowieść wigilijną” K. Dickensa. Na uwagę zasługuje wysublimowana oprawa muzyczna przedstawienia oraz pomysłowa scenografia autorstwa naszych uczniów, którzy we wspaniałych strojach z dużym zaangażowaniem odgrywali swoją rolę i jeszcze raz pozwolili wszystkim przeżyć magię minionych Świąt Bożonarodzeniowych.

Nic przeto dziwnego, że przedstawienie zostało nagrodzone gromkimi brawami.

Nasi artyści pracowali pod kierunkiem nauczycielek: A. Goszczyńskiej,  D. Suchacz, D. Iskry, A. Szataniak, M. Bazan.

 

A oto fotorelacja :

 

 


 

27 stycznia 2010 r.

Komers  - zobacz

 


 

Informacja dotycząca działań podjętych

w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie

po wstrząsach sejsmicznych 22 stycznia 2010r.

 

Po wstrząsach sejsmicznych w dniu 22 stycznia 2010 r. w budynku Publicznego Gimnazjum w Pajęcznie powstały niewielkie zarysowania w miejscach łączenia elementów prefabrykowanych (płyt stropowych i ściennych), które zostały ocenione przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego i osoby uprawnione do oceny w zakresie konstrukcyjno-budowlanym.

Powstałe zarysowania nie mają w ocenie specjalistów wpływu na bezpieczeństwo użytkowania obiektu.

Ponadto o sytuacji zostały poinformowane odpowiednie służby odpowiadające za bezpieczeństwo.

 

Danuta Skoczylas – dyrektor gimnazjum


16 stycznia 2010 r.

 

 

 

 

Publiczne Gimnazjum w Pajęcznie - Laureaci I miejsca w kategorii gimnazja na V Regionalnym Festiwalu Kolęd i Pastorałek.

Agata Wróż, Karolina Wodzisławska, Dominika Mielczarek, Daria Zimoch,
Magdalena Rogaczewska i opiekun Piotr Mielczarek

 


 

7 stycznia 2010 r.

Wizyta dziecięco - młodzieżowego zespołu z Białorusi w naszym gimnazjum  - zobacz

 


 

6 stycznia 2010 r.

Fotorelacja z konkursu kolęd i wierszy niemieckojęzycznych o tematyce świątecznej, który odbył się w naszej szkole w dniu 6 stycznia 2010 r. Konkurs zorganizowały panie Marzena Łodzińska i Agnieszka Hałaczkiewicz   - zobacz

 


 

22 grudnia 2009 r.

Jasełka  - zobacz

 


 

14 grudnia 2009 r.

 

Aleksandra Plucińska – uczennica klasy Ie naszego gimnazjum otrzymała w roku szkolnym 2009/2010 stypendium „Łódzkiego Regionalnego Programu Wspierania Młodzieży Szczególnie Uzdolnionej – II edycja”.

Musiała spełnić liczne kryteria potwierdzające jej uzdolnienia. 14 grudnia 2009r. w Miejskim Ośrodku Kultury w Piotrkowie Trybunalskim uroczyście wręczono Oli list gratulacyjny z okazji przyznania przez Samorząd Województwa Łódzkiego stypendium dla szczególnie uzdolnionych uczniów gimnazjów z terenu województwa łódzkiego.

W ten sposób  uhonorowano jej dotychczasowy trud.

Ola jest bardzo ambitną uczennicą. Na koniec I semestru roku szkolnego 2009/2010 uzyskała najwyższą średnią w szkole wśród uczniów klas pierwszych, tj. 5,07.

Ma szczególnie umiłowaną dziedzinę wiedzy – są to nauki matematyczno – przyrodnicze. Matematyczne pasje rozwija na zajęciach koła matematycznego pod kierunkiem p. Iwony Jędrzejewskiej, na które uczęszcza systematycznie. Na zajęciach tych rozszerza wiadomości zdobyte na lekcjach, otrzymuje dodatkowe zadania domowe, rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności, rozwija się w oparciu o nowe treści programowe, przygotowuje się do różnorodnych konkursów.

Aktywnie również pracuje na zajęciach koła zainteresowań geografii pod kierunkiem p. Barbary Prokop, na których realizuje zadania wykraczające spoza podstawy programowej.

Interesuje się także sportem. Na I semestr z zajęć wychowania fizycznego otrzymała ocenę celującą. Chętnie bierze udział w zawodach sportowych w pływaniu i osiąga znaczące wyniki.

Jej plany na wakacje, to min. wyjazd na obóz naukowy matematyczno-przyrodniczy organizowany przez Otwartą Pracownię Rozwijania Uzdolnień „ASYMPTOTA” w Łasku.

Iwona Jędrzejewska


20 listopada 2009 r.

Dzień Praw Dziecka  - zobacz

 

 

REALIZUJEMY PROGRAM UNICEF

„SZKOŁA Z PRAWAMI DZIECKA”

Nasza szkoła przystąpiła do programu „Szkoła z prawami dziecka” stworzonego przez UNICEF.
W ramach realizacji zadań tego programu podjęliśmy następujące działania:

  1. We wszystkich klasach zostały przeprowadzone lekcje poświęcone „Konwencji o Prawach Dziecka” i prawom dziecka.
  2. Na terenie szkoły wywieszono barwne plakaty propagujące wiedzę o prawach dziecka.
  3. W szkolnej bibliotece udostępniono nauczycielom i uczniom ciekawe materiały metodyczne i informacyjne przygotowane przez UNICEF (scenariusze zajęć, karty pracy, artykuły, książeczka o prawach dziecka itp.), a wychowawcy otrzymali materiały w wersji elektronicznej.
  4. Podczas zebrań zapoznano rodziców z głównymi założeniami programu „Szkoła z prawami dziecka”.
  5. 20 listopada 2009 zorganizowano Dzień Praw Dziecka, aby uczcić dwudziestolecie  Konwencji o Prawach Dziecka. Każdy zespół klasowy wybrał sobie jedno prawo dziecka i nad nim pracował. Prawo wywieszono na drzwiach pracowni, którą udekorowano balonami w jednym kolorze. Każdy zespół mógł wybrać inny kolor balonów – symbolizujący jedno prawo dziecka.  Zastąpiliśmy tym pomysłem propozycję UNESCO  „Balony do nieba”. Hel do napełniania balonów okazał się zbyt kosztowny, ale nasz pomysł nie był gorszy i okazał się strzałem w dziesiątkę.
    20 listopada uczniowie przyszli do szkoły w strojach o kolorach zbliżonych do koloru swoich balonów. Było barwnie i wesoło, a wiedza o prawach dziecka przyswojona została w sposób niebanalny. Kolorowe balony jeszcze długo zdobiły sale i szkolne korytarze, a plakaty na drzwiach pracowni do dziś przypominają podstawowe prawa dziecka.

Koordynatorami działań na terenie gimnazjum są  panie: 
Grażyna Trzeciak – wicedyrektor i Joanna Strzelczak – opiekun samorządu uczniowskiego.

 


 

13 listopada 2009 r.

Dzień Niepodległosci - zobacz

 


 

9 - 20 listopada 2009 r.

Nasze nauczycielki - panie Agnieszka Hałaczkiewicz i Marzena Łodzińska brały w dniach 9 - 20 listopada udział w kursie dla nauczycieli języka niemieckiego w Wiedniu - oto fotorelacja  - zobacz

 


 

13 października 2009 r.

Dzień Edukacji Narodowej - zobacz

 


 

12 października 2009 r.

Dzień Papieski - zobacz

 


 

7 października 2009 r.

Wybory do samorządu szkolnego - zobacz

 


 

28 września 2009 r.

Sprawozdanie z wymiany polsko - niemieckiej

W dniach 09.09. - 13.09.2008 r. gościliśmy już po raz trzeci w Publicznym Gimnazjum oraz piętnasty w Zespole Szkół w Pajęcznie grupę uczniów i nauczycieli z Gimnazjum im. Herdera w Merseburgu (Niemcy – Saksonia – Anhalt).Wizyta przebiegała w atmosferze wzajemnej życzliwości i konstruktywnej współpracy. Ważnym celem wymiany było umożliwienie naszym uczniom wykorzystanie umiejętności językowych w praktyce, a także rozwijanie pozytywnych relacji polsko-niemieckich. Nawiązane przyjaźnie przyczyniły się istotnie do obalenia stereotypów istniejących w świadomości zarówno Polaków, jak i Niemców. Różnorodne działania wpłynęły efektywnie na osiągnięcie założonych celów.

Tematem przewodnim wymiany w tym roku była historia, ważne rocznice: 70 rocznica wybuchu II Wojny Światowej, zburzenie Muru Berlińskiego przed 20 laty, upadek komunizmu w Polsce oraz pierwsze demokratyczne wybory.

Niemieccy i polscy uczniowie pod kierunkiem nauczycieli języka niemieckiego - pań Agnieszki Hałaczkiewicz  i Marzeny Łodzińskiej  w ramach prac nad wspólnym projektem przygotowali przedstawienie pt. ”Maszyna czasu”, które zawierało elementy polskiej i niemieckiej historii. Efekt wspólnych działań został zaprezentowany w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie w dniu 9 września 2009r., w obecności zaproszonych gości z gimnazjum w Merseburgu, Zespołu Szkół w Pajęcznie, Urzędu Gminy i Miasta. Na atrakcyjność przedstawienia wpłynęły elementy taneczne, prezentacja multimedialna oraz występy wokalne uczniów naszego gimnazjum, przygotowanych pod kierunkiem pani Anny Wodzisławskiej, a także wspólne wykonanie „Ody do radości” w języku niemieckim wraz z uczniami gimnazjum z Merseburga. Symbole i zabytki Krakowa, które pojawiły się  w trakcie przedstawienia uczniowie zobaczyli  i zwiedzili podczas wycieczki do Krakowa w dn. 10 września 2009 r.

W czasie prób do przedstawienia, w pierwszym dniu wizyty, pozostali niemieccy i polscy uczniowie biorący udział w wymianie, wzięli udział w zajęciach języka angielskiego, przeprowadzonych  przez panie Dominikę Suchacz, Agatę Goszczyńską, Annę Szataniak i Dianę Iskrę. Zajęcia  miały na celu poszerzenie słownictwa i utrwalenie struktur gramatycznych,

Na 6. godzinie lekcyjnej uczniowie niemieccy uczestniczyli również w zajęciach z rękodzieła artystycznego na świetlicy szkolnej, przygotowanych przez panią Jadwigę Langę.

W godzinach popołudniowych odbyły się zajęcia integracyjno-rekreacyjne na terenie gospodarstwa agroturystycznego w Skoczylasach. Uczniowie mieli możliwość wykorzystania umiejętności językowych, podczas wspólnych rozmów gry i śpiewu.

W trzecim dniu wymiany uczniowie uczestniczyli w wycieczce do Wielunia, której motywem przewodnim była rocznica wybuchu II wojny światowej. Po południu niemieccy uczniowie, licealiści oraz gimnazjaliści zaprezentowali swoje umiejętności wokalne i instrumentalne podczas uroczystego koncertu na Zamku Męcińskich  w Działoszynie. Pani Magdalena Bazan - nauczyciel języka niemieckiego w naszym gimnazjum - pełniła rolę tłumacza podczas koncertu.

Po koncercie niemieccy opiekunowie oraz pozostałe zaproszone osoby, które przyczyniły się do tego, by wymiana mogła mieć miejsce, udali się na uroczystą kolację.

W sobotę 12 września pożegnaliśmy niemieckich gimnazjalistów. Smutek towarzyszący rozstaniu rekompensowała perspektywa ponownego spotkania, już za dwa tygodnie, tym razem w Merseburgu.

W dniu 23 września przybyliśmy wraz z uczniami Zespołu Szkół w Pajęcznie z rewizytą do Gimnazjum im. Herdera w Merseburgu. Nasza grupa uczniów liczyła 15 gimnazjalistów oraz 17 licealistów.

Zgodnie z tegorocznym motywem przewodnim wymiany uczniowskiej udaliśmy się do miejsc, które stały się smutnym i wstrząsającym świadectwem okresu II Wojny Światowej. Grupa pajęczańskich gimnazjalistów wraz z uczniami  z  Merseburga i opiekunami udała się na miejsce byłego obozu pracy w Zwieberge. Wspólnie przemierzyliśmy drogę, którą podążali więźniowie w latach 1944-45, udając się każdego dnia do katorżniczej pracy przy budowie tuneli kutych w skale. Zwiedziliśmy fragment tunelu, pole, gdzie znajdowały się baraki, drzewo egzekucji oraz groby. Wraz z niemieckimi uczniami złożyliśmy kwiaty w miejscu pamięci. W ramach projektów międzynarodowych młodzi ludzie z całego świata wykonali  w ciągu ostatnich lat niezwykle ważne zadanie, upamiętniając na kamieniach nazwiska, imiona, daty urodzin i śmierci ludzi poległych w obozie. Najbardziej wzruszające i wstrząsające równocześnie były relacje świadków tamtych dni, byłych więźniów, których wypowiedzi, listy oraz wiersze umieszczone zostały na drewnianych palikach i znajdowały się w różnych miejscach obozu. Wizyta w Zwieberge była dla młodych ludzi z Polski i Niemiec niełatwą lekcją historii, która jednak , mamy nadzieję spowodowała, iż stali się oni bardziej wrażliwi wobec tragedii II wojny, a ich pamięć o tamtych czasach nie pozwoli, aby kiedykolwiek w przyszłości wydarzyło się coś podobnego.

W kolejnym dniu wizyty udaliśmy się do „Domu wielu generacji”, gdzie zapoznaliśmy się z przebiegiem prac w ramach międzynarodowego projektu związanego z obchodami 70 rocznicy wybuchu II wojny światowej. Odwiedziliśmy miejsce byłego obozu pracy w Zöschen w pobliżu Merseburga oraz miejsce spoczynku zmarłych i pomordowanych w Zöschen. W Merseburgu znaleźliśmy się w miejscu, gdzie została wmurowana w chodnik uliczny mosiężna tabliczka upamiętniająca miejsce zamieszkania rodziny żydowskiej, która straciła życie  w obozie koncentracyjnym, a przed wojną żyła w centrum Merseburga. Idea tabliczek pamiątkowych wmurowywanych w chodniki uliczne jest rozpowszechniana w całej Europie.

W godzinach wieczornych odbył się koncert na rzecz UNICEF w Katedrze Merseburskiej. Ze szczególnie przyjaznym i entuzjastycznym odbiorem spotkał się występ pajęczańskiego chóru „Hades Band” pod kierunkiem pana Artura Szczęsnego, w którego skład obok licealistów wchodzą również nasi gimnazjaliści.

Sobotę, 26 września, uczniowie spędzili w rodzinach niemieckich. Rodzice uczniów niemieckich  przygotowali dla nich szereg atrakcji np. wycieczki do okolicznych miast, zajęcia rekreacyjne, drobne zakupy.

Wspólnie spędzony czas zaowocował nawiązaniem przyjaźni oraz nadzieją na dalszą efektywną współpracę w celu pogłębienia pozytywnych relacji polsko- niemieckich.

 

Opracowały:

Agnieszka Hałaczkiewicz, Marzena Łodzińska

 


23- 27 września 2009 r.

Fotorelacja z pobytu naszych uczniów wraz z nauczycielami w Niemczech (Merseburg, Zwiebergen, Zöschen) w dniach 23 - 27 września 2009 r. - zobacz

 


 

8 - 12 września 2009 r.

Fotorelacja z uczniowskiej wymiany polsko - niemieckiej (wizyta niemieckich gości w pajęczańskim gimnazjum) - zobacz

 


 

1 września 2009 - uroczysta inauguracja roku szkolnego 2009/2010

fotorelacja z przyczyn technicznych jest niedostępna