Home

Regensburg

Sprawozdanie z udziału w zagranicznym kursie językowym dla nauczycieli języka niemieckiego.

Prezentacja z pobytu


W ramach programu Comenius „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie metodyczno-językowym – „Auffrischungskurs für Deutschlehrer – Methoden und Sprache” w Niemczech. Kurs zorganizowany przez szkołę językową „Horizonte” w Regensburgu (Ratyzbonie) trwał dwa tygodnie i obejmował 60 jednostek lekcyjnych. W programie ujęto zajęcia językowe, warsztaty metodyczne oraz program fakultatywny.

Zajęcia prowadzili profesjonalnie przygotowani trenerzy. 12 nauczycielom z całej Polski zaprezentowane zostały atrakcyjne metody wprowadzania i utrwalania struktur gramatycznych (zabawy z gramatyką), zagadnień leksykalnych, konwersacji, zastosowanie filmu i muzyki na lekcji języka niemieckiego, język młodzieżowy, elementy teatru, czy kulturoznawstwo (niemieckie produkty i ich historia, typowe potrawy dla Bawarii i innych regionów Niemiec). Część metodyczno- konwersacyjna miała charakter zajęć warsztatowych, których bardzo ciekawa forma pozwalała nabywać praktyczną wiedzę . Każdy uczestnik kursu otrzymał liczne materiały metodyczne, gotowe ćwiczenia oraz scenariusze, które może z powodzeniem wykorzystać na lekcjach języka niemieckiego. Ważnym elementem kursu był także program fakultatywny w czasie wolnym, w którym chętnie brali udział wszyscy słuchacze szkoły językowej pochodzący z różnych krajów. Już w pierwszych dniach zwiedziliśmy piękne, zabytkowe miasta Kallmünz oraz Bamberg. Wszystkich uczestników oczarował Regensburg, którego niezwykłe Stare Miasto mogliśmy odkrywać krok po kroku przez 14 dni trwania kursu. Spotykaliśmy się na wieczorach filmowych oraz przy tzw. Stammtisch. Nie brakowało okazji do konwersacji w języku niemieckim, wymiany doświadczeń, poznania kultury i zwyczajów urokliwej Bawarii.

Program Comenius „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej” umożliwia rozwój kompetencji językowych nauczycieli języka niemieckiego, zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami w zakresie metodyki nauczania, przybliża współczesny obraz życia młodzieży, dorosłych, kultury, zwyczajów, zmian zachodzących w języku niemieckim.

Wiedzę, którą zdobyłam, mogę aktywnie wykorzystywać na zajęciach języka niemieckiego. Jestem przekonana, że przyczynia się to do wzrostu zainteresowania wśród uczniów nauką języka niemieckiego oraz kulturą i zwyczajami naszych zachodnich sąsiadów.

Marzena Łodzińska